Problemhäst

Sofia om Lösa benbitar: Hej Viveca...Måste få råd om min kompis häst. Lite knepig historia kanske men du kan säkert ge något gott råd. För ca 3 år sedan köpte hon en superfin 4 årig dressyrhäst för hur mycket penhgar som helst. Hästen var inte inriden men när vi var och kollade på hästen, innan hon köpte den så visade dåvarande ägaren hans super gångarter. Speciellt traven visade sig vara super. Min kompis påbörjade inridning så fort han kom hem till henne och han var snäll och fin tills ca 1 ½ år senare då han smygande börja bråka och blev värre och värre. Det började med att han vägrade gå frammåt när hon red. Han backade, började stegra, tappade ALLA sina gång arter , bockade samt kastade av henne varje gång hon red. Hon åkte till veterinären och kontrollerade om han hade ont någonstanns. Veterinären hittade INGENTING. Hon ställde honom på vila 2 månader för att hon tänkte att han kanske var less...men det blev bara värre efteråt. Så här har han fortsatt sedan 1 år tillbaka. Han går inte att rida ut på för han gör samma sak. Någon måste gå med en piska bakom för att han över huvud taget skall gå frammåt. Han kan vissa dagar gå hyffsat fint ca. en kvart innan han börjar bråka igen. Min kompis börjar långsamt ge upp mer och mer. Har du något tips på vad man kan göra med honom??? Eller vad det kan vara för fel? Fel inridning? Eller vad tror du? Tack för suuuuper bra blogg. Sofia

Hej Sofia, tack:) Stackars din kompis, först när jag läste tänkte jag att det kanske var 5-års trots, men ju längre jag läste så kan det ju faktiskt vara ngt fysiskt fel. Har ni kollat honom hos ngn duktig kiropraktor / equiterapeut? röntgat ryggen? Jag skulle först göra detta + ev åka till en annan veterinär.
Om alla dessa säger att hästen är helt frisk. Så skulle jag kontakta en duktig horsemanshiptränare, som börjar om med hästen. tillsammans med ägaren. Om han nu är helt frisk så kan han ju tagit över bit för bit och då är det jättebra att få hjälp av ngn utifrån. Förstår att din kompis börjar ge upp, men tar hon hjälp så kan han ta striderna och hon kan slappna av och sakta få tillbaka förtroendet för sin häst. Tror absolut att det går att lösa, men inte på egen hand. Lycka till:) berätta gärna hur det går.


I början när jag köpte problemhästar så höll jag på med mkt horsemanship och för vissa hästar  / situationer är det verkligen jättebra:)

Kommentarer
Postat av: Jonna

Hej, idag fick jag hem eran senaste katalog och undrar om man åker i en grupp på terräng lägret i tyskland (där du och Mikaela var för någon månad sen) eller om man åker för sig själv.

2011-10-18 @ 20:15:28
Postat av: cv help

Thanks a lot for publishing the answer to this question!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0