Mer om vattenträning

Anonym om Vattenträning inför SM: Hur lär man en häst att hoppa en sådan lång vattengrav som på bilden. Får dem gå igenom den först? börjar man hoppa kortare vatten? Har man rut häst före?

Hej, igår var alla de hästar som hoppade äldre o rutinerade. Men Nocke tyckte ändå att det var lite läskigt i början. Så med dessa ponnier hoppade vi långt vatten direkt.

Då jag har tränat orutinerade hästar förut, så har vi alltid haft med en rutinerad häst.
Perfekt är att ha en stor blå presenning som man fyller med lite vatten. Det är bara att gräva ner den lite el lägga bommar i kanterna så stannar vattnet kvar. Så kan man börja med att ha den smal o sen göra den bredare o bredare. För att göra att de hoppar över och inte i så kan man ha ett vanligt hinder över mattan oxå (=smart ideé från Bengt:))
A o O är dock att ha en trygg häst med, då spar man mkt tid o bekymmer. Vi har alltid en vattenmatta framme på vår ridbana oxå för att vänja alla hästar (för tyvärr är det många hästar som tycker att det e läskigt med vatten). På en av våra uteritter passerar vi en sjö så då brukar vi gå ner i vatten oxå (kanske viktigast för fälttävlansryttare).



Klöver (Clover) o jag lyckades faktiskt med konststycket att gå omkull i ån på Strömsholm. Jag red alldeles för snabbt vilket resulterade i en ofrivillig simtur för mig o Klöver skrapade upp nosen. Sen hade vi båda respekt för vattenhinder ett bra tag.

Kommentarer
Postat av: Maria o Pearl ~ Hoppbloggen~ TÄVLING PÅ BLOGGEN

haha min häst älskar vatten: Finns inget bättre än att plaska med framhovarna och hoppa i vattnet ^^ Min fälttävlanstränare höll på att dö av skratt första gången hon såg det x) Så min häst är inte rädd för vatten alls! ;)

2011-05-24 @ 15:13:07
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Emelie Lindqvist

Hej :D

Jag undrar om du skulle vilja ge mig några tips, jag har precis köpt en häst, hon har inte jätte mycket muskler mer runt de vanliga liksom. Hur ska jag träna henne för att träna upp hennes muskler så hon blir lite mer kompakt om man säger så ? Och hon skulle behöva mer nack muskler. Tacksam för svar !

mvh emelie

2011-05-24 @ 21:36:28
Postat av: Hanna

Hej! Jag behöver råd. Jag har en 13 årig fullblodsvalack som jag har tävlat lätt hoppning och dressyr på. Han har haft problem med benen till och från men alltid återställt sig snabbt. Nu har han gjort illa sig i hagen och åkt på en ordentlig senskada som tar 4 månader- 1 år att läka. Under tiden ska han helst stå i box eller i liten hage. Han är vävare och hatar att stå stilla. Sist han hade boxvila (5 dagar) så sparkade han sönder boxen och var väldigt olycklig. Jag älskar min häst och vill göra det som är bäst för honom. Men samtidigt vill jag inte sluta rida under ett år och har tyvärr inte råd med två hästar. Vad skulle du göra i min situation? Kram!

2011-05-24 @ 22:37:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0