Hästen i form

Vera om Zazou - som att rida på moln: Hon e så fin!! Hoppas att hon kommer till ett bra hem :)
Jag har en fråga som jag velat fråga länge!
Jag undrar hur jag ska få hästen att gå i form?
Jag har frågat en del och de säger att jag ska lirka och röra med handen så att jag få kontakt med bettet och få hästen att gå frammåt!
Detta funkar i typ 5 sek sen lyfter han på huvudet igen och stretar imot?
Är det rätt som jag gör eller ska jag göra på ett annat sätt? Isånnafall hur får jag honom och sluta ta upp huvudet hela tiden?
Extremt tacksam för svar! :D
Mvh Vera och Stanly

Svar Hej Vera, olika hästar har olika lätt för sig att gå i form  och olika övningar fungerar på olika hästar. Ibland brukar jag ta hjälp av graman, men då är det jätteviktigt att ha koll på vilken tygel man håller i.



Klöver som var min första fälttävlanshäst var extremt svår att få att gå i stadig form, i början tog det 45 min. innan hon gick på tygeln, men till slut så fick vi faktiskt riktigt bra poäng på dressyren.

Så fort hästen går i fin form lättar jag på gramantygeln o rider gärna på framåt. När din häst går bra i fem sek skulle jag prova att driva på framåt innan han tar upp huvudet. Så fort hästen går bra berömmer jag o är stilla med handen. Det ska vara skönt för hästen att arbeta rätt.


Ture är otroligt samarbetsvillig o går alltid i fin form med Mickis.

Ett annat sätt är Kyras ABC. I varje hörn gör du halt, flyttar hästen för ytterskänkeln och har den på yttertygeln, dvs du rider som om det var en fyrkant. Sen gör du detta utan att göra halt och sen även i trav. Detta brukar fungera på de flesta hästar.
Allt tar tid, om du lyckas 5 sek. nu så kanske det blir 10 sek, 20 sek ... och till slut har du hästen i fin form.
Lycka till:)

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej!

Jag har en fråga som du säkert måste ha erfarenhet av med tanke på att ni har många vita hästben där hemma. :) Jo den här jobbiga muggen som dyker upp då och då. Vet du nån mirakelsalva/benhandling?:) Jag blev inte klokare av att googla det eftersom alla säger olika.:/ min brukar inte ha det när det är gegga utan har det nu på sommaren.? Har dem ont utav det om det är lindrigt och är torrt? Tacksam om du delar med dig dina erfarenheter:) /Sanna

2011-06-16 @ 15:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0