Att sälja häst

Ida om Att köpa häst: Hej! Själv har jag varit i den andra positionen då jag precis sålt min häst och det är inte det lättaste heller! Man önskar ju att det ska stämma mellan häst och den nya köparen och det kan ibland vara svårt att avgöra på ett ridpass även om magkänslan säger en hel del.

Hej Ida, jag håller verkligen med dig. Man vill ju så himla gärna att det ska gå bra med den nya ryttaren / ägaren. Men det är supersvårt att veta. Nästan omöjligt. Helst skulle man ju vilja att man kunde lämna hästen på prov, men med tanke på att den första månaden med en ny äagre är det den största risken att hästen blir skadad av  främst andra hästar i hagen. Så vågar man ju inte det + att det nog finns personer som skulle utnyttja det med att verkligen testa hästen o se vad den gick för, med överansträngning  som följd ( eller förstört självförtroende hos hästen).
Så vad jag börjat med är att skriva ner en sida som bilaga till köpekontraktet. Där jag berättar om hur hästen är van vid att bli riden och allt möjligt som gäller denna häst, tex om den varit skadad, behandlad, hur den fungerar på tävling etc. Dvs det mesta som man redan berättat för köparen, men som kanske har  glömts bort i den ngt stressande situation en provridning ändå är. Tror att det minskar skaderisk + ev tvister i framtiden. Skulle gärna själv vilja ha ett sån´t brev när jag köper häst:)


Anelli som köpte Luna var med en gång då Mickis tävlade o såg både framridning, tävlingen o hur hon betedde sig i transporten under tävlingsdagen = bra:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0