Stressig häst

karoline om Praktik utomlands: Hej! Du verkar kunna det mesta, så jag skulle vela höra lite om du har nåt tips till mig! Det är så att jag har en medryttarhäst som är väldigt pigg, och då menar jag VÄLDIGT! När man rider så vill hon bara springa (funkar bra tills man ska ta tyglarna). Hon börjar slå med huvudet och takta, och om man inte låter henne springa så börjar hon också slå ut med rumpan. Hon blir också väldigt stark. Hon gör det både på volten och när man rider ut, spelar ingen roll om man är ensam eller med någon annan. Brukar behöva graman, men det känns inte optimalt att behöva ha bara för att få stopp på henne, och det funkar inte så bra heller! Och hon äter bara grovfoder, så det finns ingen kraft att skära ner på.. Testat longera, rida flera gånger om dagen, ridit i snö som gick upp till magen osv! Men inget funkar att få henne lugn, eller ens lite trött (hon är igångsatt för två månader sen, så hon har inte "för bra" kondition, så det har inget med för lite träning osv att göra)! Så om du har något tips tas det tacksamt emot! Mvh Karoline

Svar: Hej Karoline, du verkar ha provat det mesta och jag antar att hästen får gå ut i stora hagar med kompisar hela dagarna oxå. Jag har erfarenhet av två liknande hästar, de stressade upp sig så fort man tog tyglarna. Det enda som fungerade med dem var att sätta dem i arbete (hela tiden). Med lugn och stort tålamod kan man börja första veckan med att bara skritta på tygeln och hela tiden arbata hästen. Det går utmärkt att göra detta på uteritten. Skänkelvikning, öppna, sluta, halter. Till slut (förhoppningsvis) så blir det mer intressant att lyssna på dig än att stressa. När detta fungerar ok, så kan du börja trava. Att trötta ut denna typ av häst fungerar inte utan de blir bara piggare o piggare, därför tycker jag att det fungerar bäst att rida så långsamt som möjligt, men att få dem att tänka och koncentrera sig på sin uppgift. Ge detta lite tid, det fungerade för mig efter ett tag. Jag tyckte att det var bäst att rida själv, för det blir supertråkigt för den andra hästen att rida på detta sätt. Kan vara värt att prova:) Lycka till.



Jever kunde inte stå i egen hage eller vila, då blev han helt vild. Men fick han springa runt i stora hagar o busa så blev han helt ok att rida. Han var dock bara ngt mer än normalt pigg, inte stressig. han var inte en av de två hästar som jag nämner ovan.

Kommentarer
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

jobbigt med en så pigg häst!



Har frågestund på bloggen! :) Alla som ställer en fråga får en länk! Avslutas idag kl 24.00!

2011-02-21 @ 11:59:55
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: lovisa

fin header!

2011-02-21 @ 12:19:59
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej!

Jag kom in på din blogg av ren slump o verkar som du kan en hel del om hästar o hästproblem och undrar om du har några tips till mig.. Har en ponny som blir väldigt stressig när vi ska rida hem. Han beter sig precis som att han vore rädd,blåser upp sig för minsta lilla. kan inte gå utan vill bara springa hem, stegrar, gör läten osv. Själva ridningen kan gå hur bra som helst o han e lugn men blir som en helt annan häst så fort vi börjar gå hem o speciellt nu på vintern. Kan tilläggas att han vi rider honom i samhället. Har funderat på om en lugnare miljö skulle kunna hjälpa honom att inte bli så stressad eftersom han i grund o botten är en lugn o lättriden häst? Skulle bli jätteglad om du kan ge något tips! Mvh Thérèse

2011-02-21 @ 14:18:00
Postat av: Karoline

Tack så jättemycket! Ja jag har verkligen testat det mesta, och det är exakt så som du skriver, blir bara piggare och piggare! Ska helt klart testa det :) det är ju en såå fin häst, så skulle aldrig någonsin tänka mig att ge upp på henne!

2011-02-21 @ 22:14:29
Postat av: Anonym

Hej.

Jag har ridit flera hästar som man inte kunde rida ut på själv ens från början men de gick till slut.

Sen efter ett tag ville hästen sticka hem men då gick jag en annan väg hem som är bra om man hästen gör som din gör Therese.

Sen göra massa jobb på vägen hem som skänkelvikingar, sluta och öppna då får din ponny jobba och det är ett bra knep för då brukar dom bli lugna efter ett tag och från början kanske de inte går något bra men de kommer för er.

Lycka till med din ponny Therese.

2011-02-22 @ 10:51:32
URL: http://tessanochclara.blogg.se/
Postat av: Thérèse

Tack så mycket ska prova det! Har provat att gå på tvären nästan hela vägen hem o då brukar det gå lite bättre o han springer inte iväg så ska försöka att aktivera honom ännu mer :) Sen är han väldigt feg när man rider så ska prova med lite hästsällskap oxå! Tack!

2011-02-22 @ 13:08:02
Postat av: Julia

Hej! Tycker æven du skulle tipsat om att kolla hælsan hos hæsten, till exempel ta ut en friskvårdare før hæst. Att hæsten stressar kan ju mycket væl vara ett tecken på att hæsten har ont någonstans och førsøker fly smærtan.



Det skulle æven kunna vara så att hæsten har "prestationsångest", dvs kænner att træning betyder att det krævs något av hæsten hela tiden. Av min erfarenhet behøver inte en sådan hæst mer træning utan mindre pass med mycket låga krav och lek tills den kænner att den kan slappna av igen.

2011-02-22 @ 20:17:13
URL: http://jeldh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0