Praktik utomlands

Anonym om Osäkra hästar (hundar): hejsan. Det är såhär att jag ska ha 4-veckors praktik till hösten och vill så gärna åka utomlands. Eftersom ni har mycket resemål och så, så kanske du har något tips till mig eller några hemsidor att kika in på? :)

Svar: Jag har ju kontakt med många ridcenter, men de vill att praktikanterna ska stanna helst ett halvår. Det tar ju ett tag att lära sig alla rutiner på ett nytt ridcenter och då är fyra veckor lite kort.
Men ett tips är att läsa Tidningen Ridsport där brukar det alltid finnas några annonser + jag har hittat denna hemsida där det verkar finnas en del hästjobb.
http://www.yardandgroom.com
Försök dock få referenser från ngn som jobbat där tidigare eller jobbar där nu så att du vet exakt vilka dina arbetsuppgifter + arbetstider är. Tyvärr är det ju många som blir utnyttjade i vår bransch.
Lycka till + återkom gärna om du har ngn längre praktikperiod  i framtiden:)



Här på Sandemar slott arbetade jag med hästar under några månader under gymnasietiden.



Bodde i en av flyglarna tillsammans med en annan tjej. Vi hade självhushåll och tog hand om alla slottets ridhästar. All fungerade jättebra och vi hade kul.

Ett annat år jobbade jag på Bjälbrunna Stuteri i Norrköping. Där red jag deras hingstar varje dag, samt fodrade och tog hand om övriga hästar. Det var inte mkt mockning då många hästar gick ute. Bodde i ett eget hus på gården och trivdes bra.

Så jag arbetade i Sverige med hästar och har sen arbetat med annat utomlands. Jobbade på kryssningsfartyg under ett par år (=superkul :)), Budget Rent a Car i Panama under ett halvår (lite tufft men spännande)  och var Au Pair i London (vilket jag inte gillade, har alltid föredragit djur framför småbarn).

Men jag kan verkligen rekommendera att åka utomlands och jobba, det är både utvecklande och kul (för det mesta).



Kommentarer
Postat av: Emma

yardandgroom.com är jättebra tycker jag, det var igenom dem jag fick kontakt med en toppryttare i Belgien som jag jobbade hos i tre månader. Dock är det ingenting man blir rik på...

/Emma

2011-02-19 @ 11:30:48
URL: http://emmawahlstromfoto.blogspot.com
Postat av: karoline

Hej! Du verkar kunna det mesta, så jag skulle vela höra lite om du har nåt tips till mig! Det är så att jag har en medryttarhäst som är väldigt pigg, och då menar jag VÄLDIGT! När man rider så vill hon bara springa (funkar bra tills man ska ta tyglarna). Hon börjar slå med huvudet och takta, och om man inte låter henne springa så börjar hon också slå ut med rumpan. Hon blir också väldigt stark. Hon gör det både på volten och när man rider ut, spelar ingen roll om man är ensam eller med någon annan. Brukar behöva graman, men det känns inte optimalt att behöva ha bara för att få stopp på henne, och det funkar inte så bra heller! Och hon äter bara grovfoder, så det finns ingen kraft att skära ner på.. Testat longera, rida flera gånger om dagen, ridit i snö som gick upp till magen osv! Men inget funkar att få henne lugn, eller ens lite trött (hon är igångsatt för två månader sen, så hon har inte "för bra" kondition, så det har inget med för lite träning osv att göra)! Så om du har något tips tas det tacksamt emot! Mvh Karoline

2011-02-20 @ 15:21:37
Postat av: Anonym

Hej viveca! om du orkar och vill så får du jättegärna ta bort mitt efternamn på inlägget från den 30 september. gillar inte att ha det ute på nätet :)

mvh isabelle

2011-02-21 @ 20:12:29
Postat av: Rebecka

Hej!

Hittade in hit av en slump, just till detta inlägg :) Är nämligen så att jag går ut gymnasiet med hästinriktning nu till sommaren och funderar starkt på att hitta någon praktik/jobb plats under en tid. Både Sverige och utomlands är av intresse. Tänkte om du kanske har några förslag på ställen som tar emot praktikanter för längre tid? Är väldigt facsinerad av Ranch ställen, kanske har du något sådant?

MVH Rebecka

2011-05-04 @ 12:47:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0