Veterinärundersökning utomlands

Klara om Kvala till högre klasser: Hej! Du håller ju på att importera Nemo, och jag själv letar häst och är helt öppen för att importera, främst holland/tyskland i så fall. Men jag undrar lite hur besiktningarna och så går till, eftersom att man själv inte är på plats. Hur vet man att säljaren och veterinären inte är "bästisar" och släpper igenom hästar hur som? Röntgen kan man ju visa för svensk vet. men besiktningen undrar jag just om... Tack för svar, grym blogg!

Hej Klara, tack:) Det du kan göra är att kontakta t ex Agria och be dem rekommendera en klinik i närheten av där hästen finns. Sen ber du säljaren att säga till veterinären att ringa dig då hon / han besiktigat hästen, då kan du nog känna dig säker + viktigt som du sa att dem mailar röntgen så att att din egen veterinär kan kolla plåtarna. Tips kan även vara att säga till säljaren att du vill att det ska tas blodprov på kliniken. Vi slapp som tur  var köpa en skadad häst på detta sätt. Den gick igenom när säljarens veterinär bes. den men när vi skickade dit en egen vald veterinär + berättade att han skulle ta blodprov så var hästen plötsligt rejält halt. Detta var för några år sen och hästen har inte haft några resultat sen dess, så den var tydligen allvarligt skadad....


Alla dessa sötnosar har jag importerat. Jever från Tyskland och Claddagh + Hero från Irland:)



Kommentarer
Postat av: ♥ Cissi ♥

Lite nyfiken på hur många hästar ni har egentligen?? :)

2011-09-07 @ 19:07:31
URL: http://alostseafarer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0