Viktig kommentar

Birgitta  Viktig prioritetsordning!:
Hej Viveca!

Har följt din blogg med stort intresse ände sedan Mikaela berättade om den.

Håller fullständigt med dig om hur hästmänniskor tenderar att prioritera hästarna före sig själva men ville bara påminna oss alla om att vi även kan göra hästarna en otjänst om vi inte tar hand om oss själva.

Jag var hos en naprapat för första gången förra veckan. Inte för att jag tycker att jag personligen har så mycket besvär men jag har väldigt svårt för att sitta mitt över hästen och det visar sig att mitt bäcken är vridet så vänster ben blir 1 1/2 cm längre än det högra. Jag har fått svårare och svårare att rida min häst i höger varv och nu när jag tänker på det blir det ju nästan pinsamt uppenbart varför. Mer än en gång har jag önskat mig en häst som det går att rida på i båda varven men allt var alltså mitt fel från början. Kan ju säga att jag lärt mig en nyttig läxa iaf.

Synd att inte hästen kan säga till när vi människor gör tokiga saker!

Tack så mycket för en jättebra blogg, verkligen rolig att läsa.


Hej Birgitta,
Tack så jättemycket :)
Otroligt att du inte hade märkt något. Blev nyfiken att få reda på mer.
Räcker en behandling, eller är det risk att bäckenet vrider tillbaka sig? Vi kanske alla är lite snea utan att veta om det?
Vad bra att du tog tag i det. Vi har nog alla mer el mindre problem i ngt varv o man tror ju alltid att det är hästen som är stel. Mickis o jag brukar tycka olika om vilken som är den stela sidan på samma häst ( så där är det bergis jag som är stel...)



Snacka om snäll häst :) alltid glad o positiv, saknar honom.

Kommentarer
Postat av: Lina

Hej!



Tycker jätte mycket om din blogg. Du tar upp många bra saker!

Har en liten fråga.

Bor också i norrtälje, och jag har alltid haft svårt med att hitta bra hovslagare här i trackten.

Vem har ni som skor era hästar?



/ Lina

2010-09-09 @ 11:02:06
Postat av: viveca

Hej Lina, tack :).

Vi har Micke Nömm.

2010-09-09 @ 11:42:09
URL: http://ridochres.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag har samma problem, mitt bäcken är säkert snett/vridet som bara den. Ska genast boka en tid hos en naprapat.

Är också intresserad av att veta om det räcker med en behandling, så hoppas att Birgitta hör av sig igen och berätta mer :-)

2010-09-09 @ 11:51:04
Postat av: Jennie

Jag var sned i min höft sedan jag ramlat av x antal gånger och slagit i den. När vi väl tog saken och gick och fixade till det hade jag gått sned så pass länge att det gjorde fruktansvärt ont. Vi var sen på "återbesök" ½ år senare för att kolla att det låg som det skulle och då var jag lite sned. Dvs om man gått sned länge behövs det underhållas för att musklerna är ju inte vana att det ligger "rätt"

2010-09-09 @ 13:21:23
Postat av: Anonym

hej, är själv sned i bäckenet, vilket jag dikert märker på min ponny som "flyttar" runt mig i sadeln, och ja.. det åker tillbaka efter några dagar. tur det är gratid för mig fortfarande...

2010-09-09 @ 16:17:50
Postat av: Birgitta

Hej igen!



Säkert inget ovanligt problem hos oss ryttare med sneda bäcken. Man favoriserar ju alltid en sida och en och annan gång har man ju åkt i backen och smällt i rumpa/höfter.



Jag är absolut ingen expert men ska försöka dela med mig av det jag har hört. Att ha ett ben som är 1 cm längre är tydligen helt normalt, det är när skillnaden blir ännu större som man märker av problem. Jag antar att behandlingen beror lite på vad snedheten beror på. För mig är det en muskel någonstans (kommer inte ihåg vad den hette) som har blivit för kort. Själva muskeln i sig kan man stretcha ut ganska fort, det är senorna och bindvävshinnorna som tar tid. Mitt problem är alltså muskulärt och inte nåt man knäcker till hos kiropraktor.



Jag vet inte riktigt hur ofta jag kommer att behöva gå, men mycket jobb kan man göra hemma. Jag har fått stretchövningar som jag helst ska göra morgon och kväll (det går ju sådär kan jag tala om, när man går upp 5 på morgonen, har familj och tre barn, häst och heltidsjobb), och gärna efter ridning också. Men vem hinner stretcha efter ridning?



Naprapaten var lite förvånad över att jag inte hade ont av mitt bäcken och visst förstår jag att ni undrar hur jag inte kan ha märkt det. Om jag ska vara ärlig mot mig själv så har jag märkt det (hade i ärlighetens namn behövt ha olika långa läder men vägrat av ren envishet) men inte brytt mig om det förrän jag äntligen insåg att det skadade ridningen och därmed hästen. Jag har inte stått rakt upp med vikten på båda fötterna på länge, utan alltid stått och hängt på vänster ben. Det var inte förrän min hästtandläkare påpekade att min häst hänger på högertygeln och antydde att det nog berodde på att jag var sned som jag började fundera.



Nu ska jag sluta innan detta blir en uppsats men om ni har fler frågor svarar jag gärna om jag kan. Ytterligare en anledning att fixa till sin snedhet är ju också att man förstör sin sadel. Man lär ju åka på en del onödiga omstoppningar om man bara sitter på ett sittben hela tiden.



Mvh Birgitta

2010-09-09 @ 19:39:50
Postat av: Tracy - BLOGGDESIGN!!

Långa kommentarer du får, denna kanske inte lika lång. Ville bara säga att din blogg är väldigt fin ^^



http://ghattas.blogg.se

http://ghattas.blogg.se

2010-09-09 @ 19:54:57
URL: http://ghattas.blogg.se/
Postat av: Sofia

På tal om att vara sned osv. så kan jag verkligen rekomendera boken "Spänst och harmoni i ryttarens sits" av Birthe Vogelius, som är leg. sjukgymnast! Där tar de upp massor om bland annat detta, och det finns massor med tips på hur man tränar/stretchar för att just vara lika i sidorna mm! Man känner hur man utvecklas som ryttare medan man läser boken! Går inte att beskriva hur mycket den hjälpt mig utvecklas. Den är verkligen super!

2010-09-09 @ 22:22:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0