Arbeta sig själv & hästen i igångssättning

Jag + Mickis håler ju på att sätta igång Ture (Häst & Sport Resor Saturnus) efter hans gaffelbandsskada. Och då ska vi skritta honom först i 40 min. i 2 veckor. Trist kan man tycka, men man kan faktiskt utveckla både sin egen känsla för ridning och stärka upp hästen i skritt.
Vi rider honom på rakt spår (=grusväg) i skogen. Jag börjar med att känna efter om jag sitter korrekt och jämnt över honom på långa tyglar. Följer med i hans rörelser och koncentrerar mig på att känna vilket ben han sätter ner (utan att titta) och hur min kropp rör sig i takt med honom.
Sen tar jag tyglarna och noterar om det ändrar ngt, har en känsla av att Ture går lite snett, bestämmer sen vilken yttertygel (varv) jag tränar och fokuserar på att han ska gå avslappnat på den tygeln. Gör han inte det hjälper jag till med att gå i en svag öppna.
Byter yttertygel och gör samma sak. Så även på rakt spår kan jag känna att han är sämre (sparar sig) i höger varv.
Tränar sen på att göra skänkelvikning (3-4 steg) åt vart håll utan att använda tyglar och skänklar så mkt. Försöker att trycka ner inre sittbenet bara (måste dock använda lite tygel och lätt skänkel ibland oxå).
Detta är faktiskt jättekul, han är så lyhörd och känslig och förhoppningsvis blir jag det oxå...
Ska sen göra samma i trav då vi får börja trava.

Detta kan göra att det känns mer meningsfullt att rida igång en skadad häst.



En mysigare pussgurka är svårt att hitta.

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Först måste jag bara säga; helt otroligt bra blogg! Kollar hela tiden efter nya inlägg, och alla är lika intressanta att läsa :D



Satt och kika på eran hemsida, och såg att ni hade med Slovenien som resemål. Har du varit där, i sånna fall skulle det vara roligt att höra hur det var! :D Har själv varit där två gånger, men har då bara tittat och inte ridit :)

2010-09-26 @ 22:16:48
URL: http://sheisnea.blogg.se/
Postat av: Maria & Pearl på äventyr-BLOPPIS PÅ BLOGGEN

bra tips! Ska börja göra så när jag får sätta igång min häst! :)

2010-09-26 @ 22:26:29
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: theres

Det verkar vara väldigt många som börjar med "stela övningar" fort i början av ridpasset. Jag har fått höra av en mycket duktig dressyryttare att detta inte är bra för hästen, då övningen ger en stel inverkan på hästen om den inte är helt uppvärmd. Därför ska man alltid rida fram hästen minst 30 min innan man börjar göra skänkelvikning, sluta el öppna!



Tycker du det låter vettigt?



2010-09-27 @ 09:31:46
URL: http://thessine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0