Mina hästtransporter

Min första transport var ett Umesläp, enaxlat för 16000:-. Jag var jätteglad, tyckte att den var jättefin trots att den var gammal o begagnad. Putsade o fixade och tyckte att jag gjort ett fynd.
Körde glatt runt med 2 hästar och det fungerade bra. Men det var ju lite bökigt att ha sadlar, hö etc i bilen då släpet inte hade ngt sadelskåp.
Så sen blev jag en lycklig ägare till ett Boj släp med 2!! sadelskåp + boggi (yippee sa hästarna som stod mkt stadigare). Bilen blev oxå glad som slapp bli superskräpig.
Men det blev fler o fler hästar så sen blev det trångt med en 2-hästars. Så då köpte jag mitt nuvarande släp. Det är ett Fautras 3-hästars.

Positivt med detta släp är.
* Står på snedden som i en lastbil (verkar stå stadigare än rakt fram)
* Har ingen ramp utan hästarna kliver in (alla hästar har hitills gått snällt in.) + sparar min rygg.
* Även fronturlastning
* Hästarna behöver ej backa ut, utan vänder sig i transporten

Negativt
* Lister börjar gå sönder
* Verkar vara lite felkonstruerat gällande var hjulaxlarna sitter, då det blir mkt tryck på bilens kula
* Blir ganska rostigt baktill på lister.

Det positiva överväger det negativa så jag kan rekommendera detta för er som växt ur ert tvåhästars släp.

Även bra att göra reklam för Häst & Sport Resor då jag åker runt så mkt.

Grå är en bra färg för mig som inte är den putsande typen (tyvärr....)


Kommentarer
Postat av: Ann Onym

Jag upplever att släpet ser rätt lågt ut i takhöjd. Är det så eller luras man av att den vita takdelen är så "platt"? Jag skulle verkligen behöva ett trehästars men har en häst på 179 och det känns alltid som man klämmer in honom i släpen (fast han reser utan problem och har aldrig slagit i huvudet vad jag vet...)

2010-10-03 @ 13:49:49
Postat av: Addi

Jag har en 2-hästars Fautras och dum som jag var tog jag ett släp i färg :( - Mycket riktgt bör man undvika det om man inte gillar att hålla på med "wax on, wax off..."

Släpet är väldigt rejält och stabilt, men för dotterns lånehäst som är 1,75 och stor åt alla håll, så får man i princip trycka in honom med skohorn. Det blir inte mycket plats över mellan häst och bommar. Övriga, mindre ponnyer och hästar har stått alldeles utmärkt däri.

2010-10-03 @ 16:07:06
URL: http://www.addi2.bloggplatsen.se
Postat av: lena

Har en Bkortslastbil för två hästar och i början när jag just köpt den åkte min ena häst som annars åker jättebra hur dåligt som helst. Det gjorde ju inte saken bättre attjag nu hade kamera och såg hur han trillade runt därbak. Hehe, nä så illa var det inte men jämfört med hur stabil han brukade vara i släp blev det en del skillnad när han fick vänja sig vid att åka baklänges. Men efter 2-3 åkturer började han åka hur stabilt som helst och han har aldrig åkt bättre än nu.

Min andra häst, en 3åring som bara har åkt släp någon gång i sitt liv åker också hur bra som helst trots att han är jättestor och båda spetsar öronen och nästan travar in när man fäller ner rampen.

:)

2010-10-08 @ 13:16:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0