Het på hinder

theres om Är kär:
Jag är en ganska viktig fråga som jag behöver svar på..

Jag rider en shagyaarab som för 2 år sedan gått 1.20 tävlingar i hoppning (alltid placerat sig). Trots hennes lilla kropp, hon är ca 1.55 hög, så hoppar hon stora, mjuka språng.

Jag började rida henne i somras och då var hon het och stark hela tiden och försökte bocka osv. Jag har varit noga med lydnaden och hon lyssnar bättre och bättre. Kan oftast rida henne i både kort och lång form.

Dock blir hon fortfarande SUPER stark när vi hoppar och då har vi ändå hoppat regelbundet i några månader. Bara småhinder eftersom jag inte tycker det känns säkert att hoppa henne högre än 50-70 cm.

Hon lyssnar inte på mina halvhalter när vi galopperar och jag vill ju inte att det ska bli någon hemsk dragkamp så jag försöker sitta stilla men hon springer ju bara iväg mot hindrena, jag åker med "åker häst" och i nästan alla fall blir det att hon hoppar av för tidigt eller försent, vi kommer liksom alltid fel på hindrena eftersom hon blir så jävla stark och pigg att jag inte har så mycket att säga till om.

Ibland så kommer vi dock rätt, och då känns det superbra. Hon är riktigt rolig att rida, ingen latmask :-)

Men jag måste kunna reglera henne för att våga hoppa högre. Vi ska tävla 21 november, en 50 cm eller 70cm bana och jag behöver hinna kunna reglera henne innan dess annars blir det ingen tävling :-(

Har du några tips? Vi har ridit för tränare en period men jag tycker inte att det ger så jättemycket.. Vi hoppade 3 studs på rad och efter dem skulle vi göra halt, men min häst blev bara ännu mer pigg av detta och drog iväg.
Hon bjuder liksom på allt som ligger på marken.. galoppbommar är lika svårt att komma rätt på som hinder

Svar: Hej Theres, du skriver att du ridit henne sen i somras och att det skett stor förbättring gällande markarbetet, så det verkar ju som ni utvecklas snabbt i rätt riktning.
Då kommer det säkert att gå bra med hoppningen på sikt oxå. Var det  min häst skulle jag fortsätta att nöta bommar, varje dag. Så att detta med hoppning blir avdramatiserat för er båda. Försök att alltid vara lugn och konsekvent. Skulle även travhoppa låga hinder, då hästarna brukar vara lugnare då. Videofilma när du tränar dessa lätta korta dagliga övningar, så att du kan se sen att det går framåt. Rid banor med pyttehinder och jobba mkt med halter. Sen när hon är lugn på detta så höjer du succesivt. Jag skulle oxå longera henne över låga hinder (typ sockerbitar), då ser du om hon är lugn när hon inte har ryttare på sig. Jag skulle inte tävla förrän du känner att du har kontroll.
Du vet ju att hon kan så det är absolut värt att lägga ner tid först. Viktigt att du filmar, så att du ser att det går framåt, ibland kan man ju tycka att det inte händer ngt fast att de egentligen har hänt jättemkt.
Du verkar vara duktig +  ha helt rätt inställning, så jag tror att ni kommer att lyckas :) Berätta gärna hur det gått.
Lycka till :)



Jever som jag importerade från Tyskland, bjöd oxå på allt från början + var superpigg o jobbig. Han blev bättre o bättre, men det tog lååång tid.

Kommentarer
Postat av: theres

Tack för ditt svar! Jättebra tips. Travhoppning funkar bra, då är hon lugn och lyhörd. Det är mest i galoppen som hon "tänder till" - därför viktigt att öva mycket bommar i galopp så ofta som möjligt ju :-) tänkte träna galopp över björkar osv i skogen också.



Jag har löshoppat henne samt longerat henne över hinder och då är hon lugn och hoppar upp sig bra.

2010-10-08 @ 11:29:40
URL: http://thessine.blogg.se/
Postat av: Karro

Så var min ponny också! Det enda som fungerar är att nöta bommar och låga hinder!

Från maj - september tog det, men nu är han så underbar! <3 Ibland när jag inte gör mina halvhalter hela tiden kan han bli lite stark och dra iväg men somsagt det är bara att nöta bommar ;)

2010-10-08 @ 17:23:16
URL: http://stockholmsponnyn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kan du inte berätta lite om dina tävlingsmeriter i hoppning, dressyr och fälttävlan? Har du tävlat i någon annan gren?

Vilka är de högsta svårighetsgraderna du tävlat på i dessa grenar? T o m vilken svårighetsgrad har du placeringar? :)

/Bella

2010-10-09 @ 18:24:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0