Frågestund

Frida om Lite mycket just nu :):
Hej!
Jag har ett problem som jag hoppas att du kan hjälpa mig med. Det är så att min ponny inte går ner på tygel. När man ställer och böjer henne drar hon bara upp huvudet istället för att gå ner på tygel som en "normal" häst skulle göra. När jag rider henne med gummisnodd går hon hur bra som helst och trampar fint under sig men när man tar bort den tar hon bara upp huvudet igen. Har du några tips? Har testat allt känns det som, både att lirka ner henne (inte såga, utan bara lirka lite försiktigt) men då blir det bara värre. Har även testat att mjukna men det ger heller inga resultat. Hoppas du kan hjälpa mig!

Svar: Hej Frida, ja, en del hästar är listiga och förstår när de inte behöver jobba. Jag skulle rida med graman. Gillar inte gummisnodd så mkt då den ju sitter fast där hela tiden. Med graman kan man ju lätt bara låta gramantygeln glida ut och bli lös så rids ju hästen endast på den vanliga tygeln. Det viktiga är att ha koll på vilken tygel som är gramantygeln, så man inte sitter o rider på endast den. Börjat man på gramanen så hästen sätts i arbete så brukar det vara lätt att sen ha den hängande bara.. Efter ett tag så kan du säkert ta bort gramantygeln helt, för då har hästen satt rätt muskler o tycker inte längre att det tar emot att arbeta. Lycka till:)

Anonym
om Het på hinder: Anonym om Het på hinder:
Kan du inte berätta lite om dina tävlingsmeriter i hoppning, dressyr och fälttävlan? Har du tävlat i någon annan gren?
Vilka är de högsta svårighetsgraderna du tävlat på i dessa grenar? T o m vilken svårighetsgrad har du placeringar? :)
/Bella

Svar. Hej Bella, alla hästar jag har haft har varit unga tillridningshästar, köpta för försäljning. Tror inte att ngn av dem äns har tävlat då jag köpt dem. Så jag har grundutbildat dem och tävlat dem i lätta klasser och sen sålt dem. Så det jag har tävlat dem i är upp till 120 cm i hoppning och debutant fälttävlan sen är det upp till den nya ägaren att tävla dem högre. Men visst vore det kul att behålla ngn fin häst någongång och tävla i högre klasser (fast man kanske har blivit feg med åldern o inte vågar....). 

Rebecka   om Olika bett:
Hej,
jag rider min d-ponny på ett nova-pessoa, för annars blir han väldigt stark. har du något tips på något annat bett utan kedja?

får man inte tävla med pessoa ?
mvh rebecka berntsson
Svar: Hej Rebecka, Om han fungerar bra på nova-pessoa så skulle jag fortsätta med det på tävling, men rida på ett annat bett hemma. Det är tillåtet på tävling. Vet inte varför du inte vill ha kedja. För jag tycker pelhambett är bra på lite starka hästar. Man kan ju byta ut kedjan mot en sporrrem.

Anonym om Är kär:
Funderade på att ringa för att komma och titta på valparna... Hur många har ni kvar förutom denna söta? Är intresserad av en tik.

/Anna

Svar: vad kul, men alla är sålda nu. Det nästan ekar i valprummet... Skämt åsido, alla är inte hämtade än så det är fortfarande full rulle :)

Alma om Kentucky VM - äntligen lite framgångar:
Vet´d u in det finns möjligheter att träna för "Roffe"? Isåfall var och hur mycket kostar det?

Mvh Alma :)

Svar: Hej Alma, har faktiskt ingen aning. Han har i varje fall inte varit i mina krokar, tyvärr :( Men det vore ju fantastiskt kul.

melinda om Nattpromenad med Nocke:
Hej! Superbra bloooggg :D
undrar hur kvalen oså ser ut när det gäller fälttävlan, kan du förklara lite? :)
Svar. Tack Melinda, vad gullig du är :) + snyggt namn. Menar du för ponny el häst? Det finns ganska mkt regler, så jag tänkte göra ett eget inlägg om detta.

Anonym om Irland - hästarnas land:
hejsan, följer dina döttrars bloggar ganska så flitigt och ni är verkligen superduktiga allihopa.. Varför uppdaterar dom inte lika mycket som du och vad gör mikaela nu efter hon tagit studenten?

Svar. Tack :) Rosanna uppdatera för fullt. Mickis har en liten paus i bloggandet just nu hon har ju hållit på längst av oss. Hon rider mest, tar hand om valparna + söker deltidsjobb.

fanni om Frågestund:
ska du till breeders i flyinge?
Svar: Nej tyvärr, Zazou har ju gått ganska intensivt detta år, så vi la ner satsningen på breeders med henne.



Foto Mikaela Zimdahl

Nu ska jag ut o fixa elen i hagen, det är ju fortfarande grönt o Lito har kommit på att man kan hänga sig över repet o beta utanför. Måste byta till ett starkare aggregat.






Kommentarer
Postat av: Anonym

kul! vad duktig du är med att hela tiden utbilda!

/bella

2010-10-10 @ 20:46:13
Postat av: Johanna

Angående frågan om Rolf har träningar kan jag svara på detta efter att ha varit på praktik i hans stall i en månad. Han har tyvärr inga träningar för detha rhan inte tid för. Hans kollega Bo Kristoffersen är den som står för tränarbiten. Dock vet jag av erfarenhet att Rolf är bra på att lära ut då han hjälpte mig när jag red hästar hos han.



Du har en jätteintressant blogg!

Postat av: melinda

kul att du svarade på frågan, jag syftade lite på både storhäst och ponny. Längtar tills det inlägget kommer upp! :D

2010-10-12 @ 10:32:56
URL: http://melliskung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0