Het ponny

Elvira om Yippii igen:

Hej!  Köpte en ny ponny för en månad sedan ungefär som gått på pessoa i hoppningen (hopponny). Dock gillar jag verkligen inte att rida på det och hennes framåtbjudning försämras. I dressyren funkar hon OK på tredelat, men i hoppningen blir hon väldigt het och stark. Testat tredelat, pelham m. delta och pessoa men inget av dem fungerar bra. Undrar om du kan tipsa om något ev starkare bett eller hjälpmedel som man får tävla med på ponny. Försöker träna mycket lydnad men som det ser ut nu kommer det ta lång tid att få bukt på den delen. Jättetacksam för svar!

Svar: Hej  Elvira, det enda som du inte provat som kanske kan hjälpa är hackamore, vissa hästar /ponnyer fungerar jättebra på det. Värt ett försök. Sen undrar jag om du provat att ha kedjan lite mer spänd på pelham, ibland kan en ring göra mkt stor skillnad. Men tyvärr så är det säkert ändå att hon ska känna sig trygg med dig och hoppning. Var hon lika het med sin tidigare ryttare? Om hon var det, så kanske hon blir stressad just när det gäller hoppning och då hjälper det ofta inte med att betsla upp ponnyn, utan det är bara nötning av låga hinder och lydnad som gäller. Du är ju inne på samma spår, och det stämmer som du säger att det nog tar tid. Men som jag tidigare nämnt så kan det kännas bra att filma när ni hoppar en ggr per månad, så att du faktiskt kan se att det blir bättre och bättre (fast att det oftast inte känns så). Lycka till:) + berätta gärna hur det går.



Spände jag pelhamkedjan en ring så blev Jever en helt annan häst, men så var han väldigt känlsig + ganska het oxå.





Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan jag har också en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på om du kan.

Min häst ponny är jättepig och jättekänslig.

i Skritt och trav kan man ta lite i tygeln utan att hon drar upp huvudet men efter att vi har galopperat i kanske 5 min så blir hon galen.

Hon stanar hoppar uppi luften, gör små luftsprång och så ser det ut som att hon liksom "vill bita mig i benen". Jag har bara haft henne i 3-4 månader och jag tycker verkligen inte att det är kul längre.

Jag börjar tröttna på ridningen eftersom att jag aldrig kan galoppera utan att hon stannar. Att hon drar upp huvet är en sak men att hon tvärnitar och "försöker bita" i fötterna gör mig bara ledsen.

Vore tacksam för så mycket hjälp som möjligt!

2010-12-12 @ 00:11:21
Postat av: Anonym

kimblewick finns ju också! :)

2010-12-12 @ 00:25:26
Postat av: Elvira

Tack, det ska jag testa! Meddelar hur det går! :)

2010-12-12 @ 15:44:05
URL: http://viiris.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0