Graman vid hopptävling

Vet att det finns många starka åsikter om gramantyglar, för och emot. Jag tycker att den är mkt bra om man använder den som en hjälptygel dvs lättar på den direkt då den inte behövs.
Nemo har blivit mkt lugnare och mer ridbar sen vi började med graman. Han blir lugnare när han vet vad som gäller. Rosanna hoppar honom oxå låga höjder med graman för att få honom rundare i sprången, och det har oxå visat sig fungera.
Nu ska vi ju tävla i helgen så jag kollade precis upp vad som gällde för framridning på graman.
Och det visade sig att tom 130 cm får man inte rida fram på graman och för ponnyryttare är det förbjudet att rida med det någonstans på tävlingsområdet.
 
Pemsan har Rosanna ridit en del med graman i markarbete hemma.
 
På en av tävlingarna som jag var funktionär på så var det en flcka som ridit runt på en äng en bit bort med graman. Hon kom sen tvåa i klassen = en lokal LB. Först då det visade sig att hon var placerad var det ngn som protesterade, och hon blev av med sin rosett:(
Självklart ska man följa reglerna, men det finns ju väldigt måånga (o de ändras hela tiden). Så jag tycker att det kunde räckt med en tillsägelse, men...
Så det blir ingen graman i helgen.

Kommentarer
Postat av: Camilla Robertsson

Vid framridning är alla slags hjälptyglar tillåtna. Vid framhoppning till klasser
t.o.m. 1,30 hoppning är alla slags hjälptyglar förbjudna med undantag för martingal med tyglarna löpande i ringar

Man får inte hoppa fram på graman, men man får rida fram på det på storhäst.

Svar: Rätt:) men i klasser över 130 så får man även hoppa fram på det. Har sett OS ryttare göra det kontinuerligt med en av sina hästar.
ridochres.blogg.se

2013-03-07 @ 20:51:48
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag anser att de som använder sig av graman gör det i ren okunskap och har ingen förståelse eller samhörighet med hästen.

Svar: Håller inte med, det är ett bra sätt att visa vägen och sen direkt lätta på den. Om man sitter o rider på gramanen som om det vore en tygel (som jag iofs sett) så håller jag med dig.

ridochres.blogg.se

2013-03-07 @ 22:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0