Lugn i alla lägen

 
Hörde ngt intressant häromdagen som jag har funderat en del på
- om du tillrättavisar /korrigerar  en häst när du är upprörd = bestraffar du hästen
- om du gör exakt samma sak när du är lugn = utbildar du hästen
 
Det tål att tänka på, tänk vad lätt det är att skänkla på lite extra, ta till spöt eller handen i affekt. man blir arg för att hästen inte lyssnar, dummar sig etc. I utbildningssammanhang ska man verkligen vara observant på detta.
Vi vill ju alla att hästen ska utvecklas inte bromsas i sin utbildning / förtroende för dig som ryttare.
 
Sen är det ju en annan sak om t ex hästen biter dig, då kan du ju inte andas djupt o vänta tills det att du är lugn, utan då är det ju bestraffning som är syftet, och det ska ske snabbt.
 
Jag tenderar att vara mkt lugn och sansad i början då jag har en ny häst. Har då inga direkta krav på hästen utan tycker att den är jätteduktig vid minsta framsteg. Problemet kommer då jag haft hästen ngt år och inte tycker att det hänt nå´nting,  tycker plötsligt att det mesta går dåligt och jämför mig gärna med andra mkt mer lutbildade / rutinerade ekipage.....
Hrm så då gäller det verkligen att plocka fram ngn filmsnutt från tidigare och se att det verkligen har hänt ngt.
 
 
Nemo kunde inte så mkt gymnastiserande rörelser då han kom, nu räcker det med att tänka skänkelvikning / öppna / sluta så flyttar han sig lätt o enkelt.
 
När det gäller Nemo kan jag hetsa upp mig över att han inte är lugn, haha, = ganska så osmart va!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0