Röntga häst vid köp?

Hej Viveca
Vet att du tagit upp detta förr. Hittade dock ej inlägget på din sida. Men tycker du man skall röntga hästen innan man köper den? Brukar du göra det? Sofia

Hej Sofia, finns inget enkelt svar på detta. Jag har gjort lite olika beroende på mina planer för hästen. Quatra som jag köpte sist röntgade jag inte, hon är 12 år och jag har inga planer på att sälja henne. Nemo var ju bara 6 när jag köpte honom, och jag visste att jag ev. skulle sälja honom inom en inte alltför lång framtid. Så honom röntgade jag. Cillen röntgade jag bara kotorna på, iom att de belastas mkt vid hoppning.

Buskillen:)

Även om man gör en sk exportröntgen så hittar man mest ev lösa benbitar och spatt. Pålagringar t ex kan finnas ändå, för man kan inte ta så många plåtar så man ser alla leder ur alla vinklar. Så varje köp av häst är ett lotteri och det går tyvärr inte att garantera att hästen är 100%. Sen finns det ju även fall när man hittat ngn liten pålagring, som gjort att man inte köp hästen, och sen visar det sig att detta inte påverkat hästens hållbarhet alls. Ja, detta skulle jag kunna skriva sida efter sida om. Hoppas att du blev ngt klokare o inte mer osäker.


Kommentarer
Postat av: Lina

Röntgen är verkligen en djungel ibland. Har en sjuåring som tränats hårt (för hårt) som ung och verkligen ser ut som skit i båda fram på röntgen. Men hon är helt ohalt, hur mycket veterinärerna än böjer så får de ingen reaktion, skönt men hon är ju nästan omöjlig att sälja iom sina plåtar. Har dock valt att röntga frambenen 1-2 gånger/år för att hålla koll så att inte pålagringarna och det andra hon har förvärrats. Hitills har det stått stilla i 2 år men jag daltar hellre och röntgar nån gång extra. Kommer röntga nästa häst jag köper, röntgenfynd behöver inte avskräcka mig, men jag skulle nog iaf pruta nån % på priset :-)

2012-10-02 @ 23:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0