Vad är en häst värd idag?

Alice om För hur mkt ska jag försäkra min häst?: Det var ett superintressant svar, tack! Men jag frågade nog lite otydligt för jag skulle också (mycket man undrar!) vilja veta hur du tänker kring värdering av en häst och rent krasst vad du tycker hästar är värda - just nu (likt det inlägget jag refererade till). Ligger hästar lågt eller högt i pris? Vad är rimligt för en 10-åring som går 120 kontra 140?
Med detta frågat vill jag också tacka för svaret du gav - det var precis det jag undrade, också;) Alltid kul att läsa din blogg!!
Alice

Hej och tack Alice:) Just nu har priset gått ner rejält.
Mycket har med förväntningar att göra. En ung häst som presterat efter vad den borde, 5-åring 120 cm, 6-åring 130 cm, + har scoop, kan kosta hur mkt som helst.
När hästen sen blivit äldre och inte följt utvecklingskurvan som en elithäst bör följa, sjunker förväntningarna och priset.
Har hästen hunnit bli 10 år och endast gått 120 cm, så är ingen elitryttare intresserad utan det är hobbyryttarna som är målgruppen. Tveksamt om man får 100 tkr för den idag, skulle tro kring 80 tkr, om den är fin och välriden. Har den gått bra i 140 cm är det en helt annan sak, då är det en perfekt juniorhäst, har den bra resultat och är lättriden kan du säkert få 150-200 tkr om du hittar rätt köpare:) för några år sen hade den varit värd det dubbla. Hålla på med hästar  är inget man gör för att bli rik (tyvärr), i varje fall inte om man tänker på pengar. Man får ju dock ett väldigt rikt liv:) Det är det vi får glädja oss åt då plånboken är tunn...


Värdet på en häst kan förändras på en natt, när Ture var som bäst var han värd minst en 1/2 miljon, men sen blev han skadad och värd = 0. Nu är han på G igen, så håll tummarna att han håller.


Kommentarer
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

tycker att det är så lustigt hur man värderar hästar igentligen :P

2012-02-28 @ 11:11:43
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Sara

intressant inlägg! :)

2012-03-08 @ 17:45:59
URL: http://www.saraaandersson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0