Bett med dubbla bettringar

Jennifer  om Hudik here we come:): Okej nu hoppas jag veeerkligen att du skulle vilja svara mig på denna frågan i ett inlägg. Har frågat på typ 100 bloggar men ingen som svarat :/
Så iaf, vad heter det bettet hon har på bilden och vad gör det för nytta? :) (räcker iaf med namnet haha)
Skulle vara SÅ tacksam om du ville svara!

Svar: Hej Jennifer, ja då måste jag ju bara svara, haha.


Så här ser bettet ut utanför Qubbes mun.


Det heter Scourier el scorrier och är från början ett körbett (Börjes kallar det tydligen för Brandonbett = kärt barn har många namn). Men har nu blivit populärt bland framförallt hoppryttare. Tydligen använder Rolf Göran och Lisen Bratt det.
Bettet har alltså fyra ringar, två som sätts fast i sidostyckena och två som man fäster tyglarna i.  Det blir ett tryck mot sidorna av hästens mun då man tar i tyglarna. Detta bett passar erfarna ryttare med mjuk hand och anses vara ngt skarpare än ett vanligt tränsbett. Det fungerar även som bettringar dvs gör så att inte bettet åker genom munnen om man tar ett ledande tygeltag. Jag har ridit flera hästar på det och faktiskt inte märkt ngn större skillnad. Men då har jag iofs inte ridit ngn häst som skulle behöva bettringar. Känns inte speciellt skarpt.


Kommentarer
Postat av: Rebecca ♥

Jag har en variant av det från Sprenger, tror det kallas wilsonbett också. På mitt är ringarna för sidostyckena "lösa" - sitter alltså inte i ett hål som på Qubbes. Upplever det heller inte som skarpare än vänligt tränsbett - på min häst iaf, hon gillar det :)

2011-09-21 @ 08:16:29
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Anonym

wilson och brandon är inte samma som scourier, de har som sagt lösa ringar som fungerar endast som ett vanligt bett med bettskivor, fast lite fastare tryck mot sidorna när man svänger såklart.

2011-09-21 @ 10:42:46
Postat av: Jennifer

Okej, tack så hemskt mycket för svaret haha :D

2011-09-21 @ 19:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0