Tandläkare

Emelie om Total makeover: Tar ni ut en vanlig veterinär när tänderna på hästarna ska kollas? :)

Svar: Hej Emelie, när jag började med hästar så tog vi alltid ut vanlig veterinär en ggr per år o kollade hästarnas tänder. Sen blev det mkt skriverier om vikten av hästars tandstatus, så jag åkte med hästarna till en "riktig" hästtandläkare. Han slipade och fixade så det stod helt vilt till. Vissa hästar såg hemska ut i munnen enl. honom och han sa att de skulle bli helt annorlunda efteråt. Vilket inte hände, de var likadana som innan.

Har sen följt debatten om hästtandläkare och olika flosofier om hur tänderna ska se ut och faktiskt återgått till sunt förnuft. Min veterinär känner igenom överallt i munnen och kollar om det är några sår, hakar eller ojämnheter som inte ska vara. Jag och tjejerna håller koll på hur hästarna känns i munnen när vi rider + hur de äter + om de är runda och fina. Tillsammans tycker jag att detta är fullt tillräckligt. Har jag ngt problem med hästen så kan jag tänka mig att åka iväg till tandläkare, men då till ngn som är kopplad till en klinik el en veterinär som vidarutbildat sig till expert på tänder också.


Tessa har alltid varit väldigt lugn, hon skulle enl. tandläkaren bli superpigg efter hans behandling, men hon var exakt likadan efteråt...


Det är tufft för oss hästägare som måste kunna så mkt, då det känns som om man inte riktigt kan lita på alla "experter" som dykt upp de sista åren, man kan ju undra hur hästarna klarade sig förut utan, sadelprovare, equiterapeuter, chiropraktiker, tandläkare, naprapeter etc etc. för att inte tala om alla fodertillskott och underpreparat... Självklart är det bra att det sker en utveckling på hästfronten, men ibland undrar man om det gått för fort. Många som går en kort utbildning och sen är expert. Ja, det gäller att läsa på, ha ett öppet sinne och lyssna runt så mkt som möjligt och sen bilda sig en egen uppfattning, och anlita de man får förtroende för.
Det blev en lång utläggning om en fråga, men jag funderar mkt kring detta:)

Kommentarer
Postat av: Marianne

Hej Viveca! Jag som tidigare aldrig behövt klippa någon häst pga total avsaknad av vinterpäls, har nu en häst som sätter lite väl mycket för att inte klippas. Har därför ingen klippmaskin, och tänker köpa en för underlättning av ordentlig träning.



Vad kan du rekomendera för någon? Utan sladd är en fördel och ska kunna helklippa, förutom huvud och ben då jag använder en liten.



Hoppas du har några förslag! Du verkar så insatt i allt.



MVH Marianne

2011-10-06 @ 12:10:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0