Dressyrtips

Fick ett bra tips på min senaste lektion. När jag red i trav, höger varv så fick jag inte alls till det, fick tom ont i armen då jag höll så hårt i yttertygeln. I vänster varv sökte han sig neråt och var riktigt fin.

Då sa min tränare att jag skulle börja i det bra varvet och rida genom honom ordentligt och njuta av att det gick bra. Sen skulle jag bara rida en liten stund i det dåliga varvet.

På sikt lovade hon mig att det dåliga varvet skulle bli bra av rena farten. Då Nemo skulle bli starkare i bägge sidor även då han gick i det lätta varvet vilket även skulle gynna den svagare sidan.
+ att när det går bra blir man ju själv avslappnad, gladare och rider bättre, vilket man själv kanske tar med sig då man byter varv, dvs en positiv spiral.


Lät vettigt tycker jag, så det ska jag prova:)

Kommentarer
Postat av: Nancy

Hej!



Tack för tipset! Har själv en unghäst som har det mycket svårare i höger varv så idag när jag red dressyr så tänkte jag på detta och hela passet gick kanonbra! Så tack igen :)

2011-10-07 @ 16:05:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0