Olika typer av hästhållning

Läste precis en artikel om elitryttare och blev så glad då jag läste om den ena som hade fälttävlanshästar på högsta nivå. Självklart fick de gå ut i stora hagar varje dag:) Det värmde i en hästälskares hjärta.
Den andra var en hoppryttare där de tyvärr aldrig fick gå i hage pga skaderisk, hrm.

Tänkte tillbaka på ranchen i Mexiko. Där hade de 11 hingstar och 22 valacker och de gick alla i samma stora hage. Uschi hade löst ev rangbråk på det sättet att hon lagt ut stora bildäck fyllda med hö, så det var fri tillgång på mat. Mao ingen anledning att slåss. Kom det en ranghög hingst o ville äta från ett visst däck så flyttade de andra snällt på sig. De kunde lika gärna äta någon annanstans.
Sen utfodrades de även 2 ggr per dag så att alla fick det kraftfodret de behövde.


Hästarna var extremt fina, snabba  och glada o totalt orädda:)

Fri tillgång i all ära,  men dessa hästar gick ju många timmar om dagen, så de blev inte tjocka. Men vi provade det hos oss ett tag och det fungerade inte då våra hästar inte gjorde av med allt extra de åt. Men stora hagar och kompisar har de:)

Kommentarer
Postat av: elin

anledningen varför många inte har sina hästar i hagen (världscup ryttare) är för att dom ofta är väldigt högt i blod. Dessutom är dom värd flera miljoner, känns lite riskfyllt. Kan faktiskt förstå dom fullt ut, ofta rids dom 1-2 gånger per dag, skritt maskin och skritt förhand.

2011-11-08 @ 15:59:49
Postat av: Josephine

Jag tror att det finns stora nät med "små" hål nu som man kan använda i hagen och boxen så att hästarna kan ha fri tillgång till hö, men ändå tar det lite tid för dem att få ut höet så att de inte drar i sig kilon på bara några minuter. Inte testat själv, men jag vet många stall och hästägare (inte bara hobbystall/ägare faktiskt, vilket jag blev förvånad över i början ;) som bytt till det, och alla har varit nöjda.

2011-11-08 @ 17:39:02
Postat av: Jennifer

Fyller på lite på Josephines inlägg.

Det är sk slow feeding hon syftar på tror jag, med småmaskiga nät. Iom att hästarna blir mätta sett till tuggtiden så fungerar det, då hästen får i sig mindre mängder hö i varje tugga och tuggar den länge, men fortfarande har fri tillgång. Om du förstår. Tycker sådant verkar vara så himla bra. OM du inte vet vad det är så finns det en bra artikel om det här:

http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/4de1066ed4ebea532000354d-slow-feedingbegransad-fri-tillgang

Samt bra nät OM du skulle vara intresserad, haha!:

http://caisasshop.se/



Men iaf, det jag tänkte skriva var att jag håller verkligen med dig om att man blir så glad av att läsa sådant.

JAG tror att om hästen får gå ute i stora hagar, (och längre än typ 1-4 h/dag) så blir den både hållbarare, eftersom den belastar skelettet, mer samarbetsvillig och presterar bättre! :) Tycker det är en självklarhet..

På skolan står hästarna i MINIhagar, dock tillsammans med andra, vilket iaf det är bra. Men hagarna är inte ens grusade, så de har massa lera också, så att galoppera där inne? Nej, det skulle nog inte gå. Sen kommer de kanske ut vid tidigast halv 9. Och in sedan vid halv 4 tror jag det är. GALENSKAPER att på ett gymnasium ha sådant, inte konstigt att de flesta inom hästsporten ser det som helt "okej". Även Strömsholm har såna hagar har jag hört(?)



Nej, stora hagar, i stort sett hela dagen, med kompisar, ska det vara! :)



Oj blev väldigt långt och onödigt... Haha!

2011-11-08 @ 21:36:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0