Skadad häst

Hanna  om Mer om vattenträning: Hej! Jag behöver råd. Jag har en 13 årig fullblodsvalack som jag har tävlat lätt hoppning och dressyr på. Han har haft problem med benen till och från men alltid återställt sig snabbt. Nu har han gjort illa sig i hagen och åkt på en ordentlig senskada som tar 4 månader- 1 år att läka. Under tiden ska han helst stå i box eller i liten hage. Han är vävare och hatar att stå stilla. Sist han hade boxvila (5 dagar) så sparkade han sönder boxen och var väldigt olycklig. Jag älskar min häst och vill göra det som är bäst för honom. Men samtidigt vill jag inte sluta rida under ett år och har tyvärr inte råd med två hästar. Vad skulle du göra i min situation? Kram!

Hej Hanna, vad tufft. Jättejobbigt med heta skadade hästar. Att stå o väva o sparka i en box kan ju inte va´bra för senskadan. Jag skulle försöka hitta ett litet stall där de behöver en hagkompis till ngn lugn häst. Ofta är ju en häst lugnare om den får gå o beta med en kompis även om inte hagen e pytteliten. Så det bästa vore ju att låna ut honom o sen kunna ha en annan häst under foder under ett år. Det är vad jag skulle försöka med, du kan ju alltid annonsera på ngn hästsajt  så kanske det kommer ett lämpligt svar. Gärna i närheten så att du kan åka dit ofta o kolla att det fungerar. Lycka till:)


Mkt mat o en hagkompis brukar göra de flesta hästar lugna:)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tack för rådet! Låter som en bra idé:).

2011-05-25 @ 10:43:26
Postat av: Maria

Hej! Jag har ett fuxsto fullblod/halvblod som har ett riktigt temperament. När jag leder henne blir hon bland arg och reser sig. Liksom för att "säga till" vilket är väldigt obehagligt ju, jag har träns/kedja på henne och hon gör det aldrig när man rider även om hon också då blir arg och "säger till" men då på andra sätt. Förstår att det är svårt då du aldrig träffat henne men vad skulle du gjort om det var din häst? Tack på förhand!

2011-05-25 @ 11:20:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0