Strö + gödeslkärran igen.

Ska beställa hem ett gäng  pallar strö till boxarna. Funderar på vad jag ska köpa. Ett tag hade vi bara torvströ, ett annat år spån och sist köpte jag lite av båda. De har ju sina för- och nackdelar bägge två.

Har nu läst att halmpellets  skulle vara bäst!? Känner mig dock lite skeptisk, tänk om hästarna äter upp hela bädden. Och säckarna ser ju väldigt små ut, kan det verkligen funka?

De som säljer det säger att åtgången är mindre + att det är mindre skrymmande på gödselstacken. Vilket vore toppen med tanke på att det känns som att gödselkärran blir full strax efter att jag lyckats få den tömnd...pust.
+ att hundarna ligger där o myser hela tiden, inte så nice att få en hundpuss efter det...


I hate this wagon.... Tänk om man hade en tjusig container som rymde massor av gödsel o bara behövde tömmas ett par ggr om året (utan att man blev ruinerad).


Kusten e klar ingen matte i närheten.


Shit, vad gott det var....


Är det ngn av er som har provat halmpellets? Är det så bra som det sägs?

Kommentarer
Postat av: Moa

Jag har halmpellets och det är väldigt enkelt att jobba med! Nackdelen är att det kan va lite halt innan hästarna har trampat till pelletsen sÅ den blir mjuk! Känns hårt i början också men är verkligen värt det!:)dammar knappt ngt

2011-06-14 @ 12:00:44
Postat av: Lena

vi har haft ca 5 hästar med kolik sedan vi började med halmpellets, varav en fick avlivas. (hästarna som fick kolik har aldrig haft de innan) Hästarna åt pelletsen och sen svällde i magen och satte stopp i hela tarmen :( djursjukhuset rådde oss att sluta med de och nu har vi torvbädd med spån ovan på!

2011-06-14 @ 12:36:59
Postat av: Ann Onym

Halmpellets är underbart! När man strör upp kan man vattna bädden med vanlig vattnekanna, då expanderar pelletsen fortare och man får inte problem med halka som Moa skrev om. Det går ca 1 säck i veckan (vi öppnar säcken i boxen, vattnar lite med vattenkannan och häller ut innehållet strax innan hästen ska in).

Vissa hästar vill äta när de fortfarande är som pellets, därför är det en fördel att vattna. Ströet torkar fort från vattnet, kisset blir som en "kattklump" och det är extremt lite svinn som åker ut i kärran eftersom det är enkelt att skaka ur. Alltså blir gödselstacken minimal. Jag mockar i regel 5 hästar i en och samma kärra, det säger lite tycker jag ;)

2011-06-14 @ 12:41:25
Postat av: Anonym

jag hade halmpellets till två av mina hästar och dom mådde inte alls bra, fick också kolik, den ena fick vi åka in till djursjukhuset med och tömma, den andra klarades sig lindrigt undan. Det är inget jag rekommenderar. Det finns ju torvmixen, där det är blandat torv och spån, den är rätt bra tycker jag.

2011-06-14 @ 12:54:46
Postat av: Anonym

Vi ahr halmpellets till min ponny. Jag tycker det ahr funkat bra. meningen är ju faktiskt att man ska vattna det så pelletsen expanderar, annars är det farligt för hästen! Jag skulle nog uppskatta att det expanderar mer än dubbelt när man har hällt vatten. Vi gör så att vi häller cirka halva påsen i en skotkärra och vattnar cirka en hel vattenkanna och väntar några minuter. trots att min ponny står i en liten box (mer att mocka) tycker jag inte att vi kör ut så mycket. I bädden använder vi oss av Stalosan för att få bort amoniakdoften, det rekommenderar jag varmt :) Lycka till!

2011-06-14 @ 12:59:28
Postat av: Birgitta

jag använder också halmpellets och är jättenöjd. Kommer aldrig byta tillbaka till varken spån eller torv. Det går fortare att mocka och ger mindre svinn.



Min häst har känslig mage men på sommaren vattnar jag pelletsen och på vintern rör jag ner de i 'bädden' så att de inte ligger ovanpå och ser goda ut.

2011-06-14 @ 13:14:27
Postat av: Emma

Spånpellets!! Väldigt lättmockat, och blir väldigt lite i conteinern, inte en massa onödigt rent som åker med ut.. Jag själv vattnar ett par hinkar när jag lägger in i tom box, det blir en bra fast botten till stora tunga hästar, toppar sen med en vanlig spånbal för att få lite "fluff".

2011-06-14 @ 15:18:57
Postat av: Anonym

spånpellets är toppen :)

2011-06-14 @ 23:25:24
Postat av: Anonym

det är skitbra!

2011-06-15 @ 16:10:36
Postat av: Amanda

Jag gillar halmpellets, suger mycket bättre än halm och spån t ex och blir myckets nyggare enligt mig. När man mockar behöver man knappt ta ut ngt och det tar inte alls mycket plats på gödselhögen. Enda nackdelen är att första gången får man strö ganska mycket, men efter det är det väldigt drygt och bra. JObbade i storstall innan och då la vi in en säck (15 kg) i veckan per box, det höll sig superfint.

2011-06-16 @ 06:52:29
Postat av: Maria

Vi bytte till halmpellets på vår ridskola i augusti förra året och tycker inte det är så bra som alla säger.. Hos de hästar som är renliga av sig fungerar det jättebra, medan det absolut inte fungerar hos de "skitiga" hästarna. Där blir åtgången mycket mer än det rekommenderade och vi måste mocka ut extremt mycket för att det ska håll sig fräscht. Vi har även fått massor mer flugor än tidigare då vi stod på torv, vilket vi gärna skulle klara oss utan. En av våra hästar har fått foderstrupsförstoppning på grund av att han käkade pelletsen.. Så jag rekommenderar inte halmpellets! Själv föredrar jag spån så spånpellets kanske skulle vara något?

2011-06-18 @ 23:53:27
Postat av: Sofia

Jag funderar också på att byta från torv till halmpellets och vad jag har läst på www.halmpellets.se så förstår jag inte alls de människor som lägger in torr halmpellets i boxarna. Efter att man lagt på halmpelletsen ska man vattna ordentligt så att allt är upplöst innan hästen kommer in i boxen, vilket kan ta upp till 1 - 2 h. Det är inte konstigt att hästarna får kolik om man lägger in det torrt. :)

2011-06-28 @ 10:12:20
URL: http://sofiaolssons.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0