Saknar våra hästar!?

Nina om Ekar i stallet: Viveca!
Jag kan inte låta bli att få fråga, en fråga som jag är säker på att så många andra gärna vill veta med. Hur klarar ni av att ha hästarna och sedan sälja dem? MAn ser ju i både mickis blogg och i din blogg att ni lägger ju verkligen mängder med kärlek på dessa hästar!
Jag hade bölat och bölat och bölat! Jag förstår ju att ni köper in och tävlar upp dem och sedan säljer vidare. Men är det någon häst som ni kommer att behålla?? eller ska alla säljas tillslut?

Svar: Jag älskar verkligen hästar, denna passion blir bara starkare med ålder (som ett fint vin,haha). När vi startade vår hästverksamhet för snart 16 år sen så var den helt inriktad på att köpa outbildade, ibland missförstådda och allmänt lite el illa hanterade hästar.  Om jag kunde rida hästen 30 meter utan att bli avkastad så köpte jag den, oftast väldigt billigt. Red den sen så att den blev grundriden och snäll o trevlig och färdig för tävling. Sålde den sen med vinst. På detta sätt fick vi pengar att bygga upp vårt stall etc. Sen med åldern tröttnade jag på detta o ville hellre ut o tävla själv, och köpte då den typ av häst som jag själv sålt, haha, tävlade upp dem o sålde med lite vinst. Sen blev barnen så duktiga så vi kunde hålla på alla tre. Så vi har växt in i detta med att köpa o sälja hela tiden, så det har liksom ingått i hel hästkonceptet. Detta är ju en näringsverksamhet och då måste hästarna komma o gå. Min filosofi är att hästar har inget problem med att byta ägare om det bara är duktiga hästmänniskor som tar väl hand om dem. De respekterar en, men jag tror inte att min häst älskar mig mer än en annan person som sköter den på samma sätt.
Så på sikt kommer nog allla hästar att säljas iom att vi inte håller på med avel, då behåller man ju stona.
Sen kan jag ju hålla med om att det är lite sorgligt ibland, man fäster sig ju självklart vid hästarna, speciellt dem som man har länge, och alla är ju sådana härliga personligheter.


Lycka är när den nya ägaren lyckas  och trivs med sin häst. Hörde precis att Louise varit placerad i sina båda första starter med Zazou. Grattis:)

Kommentarer
Postat av: Lara

Du har verkligen superfina bilder på hästar i din blogg!

2011-07-31 @ 16:43:00
URL: http://laramore.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har Louise som köpt Zazou någon blogg..?

2011-07-31 @ 20:55:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0