Lämna häst på tillridning / utbildning

Therése... 15år  om Köpa häst på postorder: Hej, har en fjording som jag ska få grundutbildad, hur mycket pengar tycker du är rimligt att lägga? Hon är även riden sen innan men jag blev rädd efter att ha trillat av henne flera gånger... så vi bestämmde oss för att få henne ordentligt grundutbildad.

Svar : Hej Therése, jättebra att ni har bestämt er för att lägga lite pengar på att utbilda henne, speciellt om hon har lagt sig till med olater.

Välj lokal utbildare
Jag tycker att du ska välja en ställe som ligger nära dig så att du kan åka dit och titta när de tränar din häst.

Fortsätt träningen efter tillridningen
Viktigt är att  samma tränare sen kan träna dig och din häst tillsammans. Att bara lämna iväg hästen till en duktig ryttare en månad brukar tyvärr inte ge så mkt långsiktigt då hästen när den kommer hem igen lätt faller in i gamla vanor. Men kan du få lektioner t.ex en gång i veckan av den ryttaren som ridit till hästen så kan hon lära dig hur du bör fortsätta att träna henne. Då kommer det antagligen att bli jättebra, för jag tycker att det är mkt positivt då ens tränare har ridit och känner ens häst.

Så stirra dig inte blind på priset utan se detta långsiktigt istället.

Ett annat tips är att hitta en duktig ryttare nära som kommer hem till dig o tränar henne under en period och sen kan fortsätta att träna er tillsammans. Då behöver du inte äns lämna iväg hästen.


Jever till höger lämnade jag på tillridning till min dressyrtränare Maria Sjöblom och det gjorde mina dressyrlektioner mkt mer givande efteråt.


Minestral var helt vild i början då vi hade honom, så han var hos Maria några veckor, hon kom på att han la tungan över bettet. Då bytte vi till hackamore och han blev vår vinstrikaste ponny någonsin:)


Kommentarer
Postat av: Sara

Grattis till en plats på blogg.ses startsida! :D

2011-07-06 @ 14:16:39
Postat av: Emelie - PT och kostrådgivare

Vilka fina bilder! Saknar verkligen ridningen och hästar när jag ser din blogg :)

2011-07-06 @ 19:02:31
URL: http://bodybybeijer.blogg.se/
Postat av: Sophie

Såg att du var på hemsidan! KUL XD

2011-07-06 @ 20:55:43
URL: http://soobloggen.blogg.se/
Postat av: Sophie

Menar framsidan på blogg.se

2011-07-06 @ 20:56:17
URL: http://soobloggen.blogg.se/
Postat av: Caroline

Måste bara säga att även om jag inte har häst så är din blogg väldigt rolig att läsa. Jag undrar bara vart du bor? Jag känner igen dig, men kan inte riktigt placera dig.. :P

2011-07-06 @ 21:51:09
URL: http://carolinecronsell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0