Fullt fokus på hästen

I går blev jag medveten om hur himla snabbt en olycka kan hända. Var ute o gick med Ture, hade på mig gymnastikskor så att jag skulle kunna gå lite snabbare. Tänkte ta en extra lång runda. Det var extremt mkt bromsar så Ture var ganska upphetsad. Var tvungen att stanna o knyta skorna på en äng, så Ture fick beta lite samtidigt. Och på en millisekund så hade han klivit på grimskaftet, slitit till o grimskaftet gick sönder. Iom att han var ganska stressad redan innan så bara drog han i full galopp. Jag hade ingen täckning så var tvungen att gå en bit tills jag kunde ringa Mickis.
Som tur var så mötte han ingen bil...gick dock omkull någonsta´ns då han hade skrapmärken på ena sidan. Var helt dyngsur = inte så perfekt igångsättningsrunda....hrm.
Gick en ny promenad med honom o han verkade inte halt i varje fall. Spolade sen av honom o smörjde in hans sår. Stackarn, fick xtra mkt hö.


Trött efter den låånga galoppen.        Foto Mikaela Zimdahl

Apropå säkerhet


Kan vara livsfarligt att prata i telefonen  när man rider för att inte tala om att surfa.

Medger dock att jag brukar lyssna på ljudbok, men då har jag både ögonen och händerna fria.

Kommentarer
Postat av: sofia

Usch. var ute och red igår och fick lov att vända hem för det va så mkt bromsar! Hästen var som utbytt till ett galet monster pga dem + att jag hade hackamore, på en häst som normalt sett har ganska lång bromsstrecka = ingen bra kombination.

Kan tycka det är ok att lyssna på något när man rider, så länge det inte påverkar ens kontroll på hästen, och om man inte rider på något ställe man måste använda hörseln (vid en väg tex)

2011-07-11 @ 12:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0