Att fatta galopp

Helena om Hjälm el inte?: Hej, jättebra blogg du har som jag älskar att läsa :) Tänkte bara snabbt fråga hur du tycker är det bästa sättet att fatta galopp och om det är bäst att stå eller sitta i sadeln under galoppen? Jag kan rida skritt och trav utan problem och det brukade vara samma sak med galoppen, men sen jag gjorde ett väldigt långt uppehåll med ridningen så har jag haft stora problem med att lyckas komma igång i galopp och stanna där. Har ingen aning om det är för att jag gör något fel eller om jag helt enkelt känner mig så osäker.

Svar: Tack, vad glad jag blir:) Det lättaste sätt att fatta (rätt) galopp är på böjt spår. Du ska ha kontakt med yttertygeln och gärna lätta lite på innertygeln, gör tex en volt och innan du kommer tillbaka till spåret för du bak yttre skänkeln och den inre lite framåt (beror även på hur hästen är skolad). Innan du fattar galop så sitter du upprätt i sadeln. Vänta någon sekund o låter  hästen förstå vad du vill. Det är vanligt att man själv lättar på bägge tyglarna o lutar sig framåt för att hjälpa hästen igång, vilket resulterar i att hästen slängtravar framåt istället.
Så det är viktigt att sitta helt upprätt o vänta på att hästen fattar galopp. Gör den inte det så gör man om hjälpen + petar lite med spöt på inre bogen.
Sen kan du variera att sitta o stå i galoppen, vissa hästar som har mkt stor eller aktiv galopp är svåra att sitta på. Om hästen bryter av till trav hela tiden så är den nog helt enkelt lite lat, så då kan det var bra att stå i lätt sits och skänkla på lite när man känner att den tänker bryta av. Galoppera i friskt tempo så att den piggnar till, sen kan du ev arbeta den sittandes.


Alla hästar e olika, Nocke vill gärna slänga sig i väg i galopp. Så honom är det bäst att flytta lite för skänkeln i tex öppna så att han kommer bort från handen o har mer vikt på bakbenen, då kan han göra en bra galoppfattning.


Det är kul när man har egen häst o kan förfina sina hjälper hela tiden. Mickis har lärt Ture att fatta galopp bara hon trycker ner sitt inre sittben. Härlig känsla när hästen blit så känslig.

Kommentarer
Postat av: fattar inte hur jag ska fatta galopp

hej jag har ett litet problem, jag vet inte hur jag ska fatta galopp. När jag ska galoppera så blir det bara fortare trav. Snälla hjälp behöver det om 2veckor ska rida med en ny grupp och vill inte skämma ut mig helt:( tack på förhand / dålig ryttare

2011-08-01 @ 13:57:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0