Mode i mankhöjd

Ja, det är inte bara i utrustning som det går mode i. När jag började köpa hästar för ca 15 år sedan var den optimala mankhöjden 165 cm på en häst. Hästar över 170 cm var väldigt svåra att sälja. Ingen ville ha dem då de ansågs svårare att rida + sköra dvs var mkt svårare att hålla friska o fräscha.
Nu är hästarna ända upp till 180 cm i mankhöjd och de flesta vill ha en häst över 170 cm. Hästar på 163 cm anses som små. Visst är det konstigt. När det gäller hoppning så har vi ju många supertalanger som är kring 160 cm. Den mest kända Rolf Görans Nina La Silla som kom 2:a i OS är drygt 160 cm, Helena Lundbäcks Mynta som kom 4:a i VM är bara 159 cm mfl.



Zazou som är 164 cm känns liten.



Ture som är 173 cm känns precis lagom.

Och som vanligt så påverkas man av mode vare sig man vill eller inte. Så när vi letar häst vill vi oxå gärna att den ska vara kring 170 cm, men är den mindre med ett stort hopp i sig så provrider vi den självklart oxå.

Kommentarer
Postat av: Maja

Min förra häst var 1.70, men upplevdes som ännu större, och min första tanke nu när jag letar ny häst är att jag vill ha en mindre.

Första hästen jag fastnade för var en fyraåring på 1.58, och det kändes mer tilltalande med en liten smidig häst inne på hoppbanorna än ett stort hangarfartyg.

Men, nu när jag fått lite tid att tänka på saken har jag gått över till den större storleken igen. Egentligen finns det fler fördelar med en mindre; smidigare, högre ridbarhet med mindre kropp, bättre lungkapacitet/syresättning när de inte har en så stor kropp att släpa på osv - men jag gillar stora hästar, känslan blir överlag mer kraftfull med en stor häst - och den känslan är lite vad jag söker...

2011-01-11 @ 17:51:33
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Maria o Pearl - BLOPPIS PÅ BLOGGEN

själv har man en sån där liten på 1,57 perfekt i omhoppningarna ;)

2011-01-11 @ 19:26:24
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: fridawisky

Känner igen det där!

vi hade en häst på 175 för flera år sedan ALLA tyckte att han va för stor och sa man ska ha en som är runt 165,det va tydligen bäst enligt dom.

2011-01-12 @ 09:30:08
URL: http://fridawisky.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag var på meeting förra helgen där det var ponny och häst i 3 dagar. När jag och min häst som är 183cm i mankhöjd kommer in till stallområdet så är det en liten tjej i kanske 11-12års ålder som utbrister.. "Men alltså.. är det där en PONNY..!? Maxad, eller hur?" .. Haha, hon hade nog missat att det även var hästtävlingar också :)



2011-07-11 @ 23:21:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0