Liten frågestund

Anonym om Caslicks operation: Min häst har börjat bocka väldigt mycket och sticka, vad ska jag göra? :(

Svar: Låter som den har lite mkt överenergi just nu, det är ju lätt hänt då i varje fall mina hästar inte rör sig så mkt i hagen nu när det är så djup snö. Så brukade en av mina hästar göra då den gått lite för lite. Jag skulle rida ut i lite djupare snö (om det går pga av skaren) så att hästen får jobba och bli trött. Om du har möjlighet så kan du ju även longera den först så att den blir av med den värsta överenergin. Rid den långsamt och jobba den mkt, gärna själv (om det går), galoppera långsamt så att den inte kan sticka (ha ev graman så att den inte kan ta upp huvudet och dra). Om den börjar bocka så skulle jag sakta av och göra skänkelvikningar, öppna etc dvs bryta bockningarna och jobba istället. Och sen försöka galoppera igen lugnt, inga race. Lycka till +berätta gärna om det fungerar.

Louise om Snabbt köp av häst: Funderade lite själv på det där. Men om hästen går igenom besiktningen kan man ta hem den samma dag om det är okej för säljaren? Jag kommer nämligen kanske köpa en häst som står äver 40mil från där jag bor och ska köra hem den själv isåfall.

Svar: Ja, det är vad jag brukar göra. Har antingen tagit med mig en postväxel till kliniken eller fört över pengar på plats. Så det har inte varit några problem alls.

Sofie om Att ta med hunden på ridtur: Har du tips på något bett till en häst som drar iväg i hoppningen? Hon är ganska känslig i munnen och jag varierar nu mellan tredelat och rakt bett men vill gärna ha ett lite starkare så att hon lyssnar på mig mer i hoppningen men jag har verkligen ingen aning om vad man ska ha för bett :/

Svar: Det bästa är att prova sig fram. Men jag tycker att pelhambett är bra, speciellt då man kan variera kedjans längd. Hackamore kan oxå var bra. Det viktiga är dock att vara mycket noggrann med eftergiften så att inte hästen börjar hoppa med sämre teknik, t.ex sänkt rygg. Vår nya häst Luna har ju en tendens att dra iväg och henne ska vi inte ha skarpare bett på utan jobba mkt med travhoppning och att hoppa mkt låga hinder så att hon börjar ta det lugnt och lyssna mer. Lycka till:)



Lääängtar.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0