Från utedrift till uppstallning

Hanna om Att ta med hunden på ridtur: Hej!
Undrar om du har tips och trix för hur man bäst slussar in en häst som gått på lösdrift i "vardagslivet" igen? Min häst har gått på lösdrift med föl vid sidan sen mitten på juni. Vi ska ta hem och stalla upp henne igen i helgen. Hon har väääldigt mycket päls så hur skulle du göra med täcke osv? I stallet där hon ska stå går hästarna in vid kl 14-15. Vi kommer försöka ta ut henne så mkt vi kan till en början så det inte blir att hon står inne allt
för mkt. Är liten kluven om vad som är bäst, så har du några idéer blir jag glad om du vill dela med dig :)

Tack på förhand och för en bra blogg!

Svar: Hej Hanna, tack så jättemkt:) Vi har ju haft hästar både på utedrift och uppstallade. Jag skulle klippa henne (det finns de som säger att man inte ska klippa dem i januari, men vi klipper våra hästar året runt om det behövs och har inte haft ngt problem med deras päls) + ha stalltäcke inne och lägga på ett till täcke när hon går ut. Vi väntade med att klippa Nocke pga av att han gick på utedrift men han blev mkt piggare + kom snabbare upp i kondition utan vinterpälsen. Jättebra om ni rider igång henne på eftermiddagarna så att hon får vara ute längre. Jag vet inte hur mkt du har ridit henne, men har hon stått i ett år så får du sätta igång henne långsamt så att hon inte överantsränger sig. Men långa skrittpass ute är jättebra, gärna i kuperad terräng så alla muskler kommer igång lite lugnt. Lycka till:)



Det går åt mkt energi att reglera temperaturen för en häst med mkt päls.

Visst är det gulligt med vit mascara...


Kommentarer
Postat av: Amanda

Håller inte med dig i ditt svar så tänkte bara lägga in mina ord. Jag tycker inte man ska klippa en häst i onödan. Endast om den står och svettas i stallet eller rids svettig flera gånger i veckan. Denne har ju inte skrivit om det är ett kallstall eller varmstall. Är det ett kallstall hade jag inte klippt sålänge hästen inte blir väldigt svettig vid ridning. Om man måste klippa så är det väl smartare att börja med en spårklippning och se om det gör skillnad istället för att direkt helklippa och lägga på massa täcken i onödan.

2011-01-18 @ 14:41:41
Postat av: Hanna

Tack för svar! Kan tillägga att det är varmstall som ovanstående undrar över. Hon är inte riden något på ca ett års tid pga fölning. Första månaden kommer det mest bli promenader, och kanske skrittmaskin, då jag ska åka bort och min mamma känner sig inte så säker i ridningen att hon vill rida själv. Har varit inne på klippning, men inte vilken typ. Tack ingen för ditt svar :)

2011-01-18 @ 15:54:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0