Frågestund

Monica om Tips om att hitta passande sadel:Hej!
Jag har en liten fråga :) Var kan man få tag på detta animalex som ni använder er av? Verkar kanonbra att ha hemma ifall det skulle behövas. Tack på förhand!!


Svar: Jag köpte det på Horze, men sen såg jag det på ATG kliniken i Täby. Denna produkt varierar extremt mkt i pris, från ca 30:- på klinik till 150:- i ridsportaffär. Så kolla runt lite innan du köper:)

Chris om Produktutveckling ridbyxor:Snygga de var, vilken modell av Pikeur ridbyxor är det? Kram

Svar: Hej Chris, Jag har kollat överallt på dem men hittar inte vad det är för modell. Köpte de på Globen. Ska kolla på Eurohorse i Göteborg om ett par veckor, så jag återkommer. De kostade ca 1800:-, hrm dyrt, men de är klart mina favoriter :)

Anonym om Foderhäst mm:hejsan.. kommer du ställa ut nere i falsterbo i sommar? :D

Svar: Tyvärr inte, vi är med  på Globen, Scandinaium och Oslo så det får nog räcka. Men jag kanske åker dit privat ändå:)

Maja :) om Att importera häst från utlandet:Hej Viveca! Jag håller på att leta efter en ny tävlingsponny (d-ponny) för hoppning. Jag har i stortsett läst igenom hela hästnet.se och prövat några men kan ändå inte hitta den rätta.. Så jag tänkte höra om du kanske vet något bra försäljnings stall eller så? hälst i närheten av Stockholm då vi inte vill åka för långt bort.. :)/ Maja :)

Svar: Hej Maja, Jag är jätteledsen men jag vet faktiskt inget som jag kan rekommendera i närheten. När vi letade efter D-ponny sist åkte vi flera varv runt Sverige kändes det som. Men till slut dök Pemsan upp i Örebro. Så kolla igenom hästnet igen, kanske det är ngn som du tyckte var för dyr som nu är billigare, eller ngn som inte hade film och nu kan skicka en... Ge inte upp, ett annat tips är att sätta ut en Köpes annons, det har vi gjort och fått en hel del bra svar.. Lycka till :)

Carolin om Tankar kring ridning: Hej. Tycker du har en bra blogg med bra blandning :-) har en fråga till dig o hoppas att du har något bra tips som svar :-) jag har en ponny som har varit utlånad på foder där har de tyvärr ridit henne fel o bara ridit med handen så hon inte har trampat under sig ordentligt och arbetat rätt med bakbenen. Har nu fått hem henne och hon har jätte sluttande rumpa! Inte alls så rund och fin musklad som den var när de fick henne.. Så min fråga till dig, har du någon bra övning där man arbetar upp musklerna i rumpan på de så de blir runda o fina? Ha de bra :-)

Hej Carolin, Tack, vad snäll du är:) Det mest effektiva är backträning, då känner man verkligen hur hästen tar i utan att man behöver ha ngt i handen. Skritt el galopp lär vara bäst och så är det bra att leda hästen ner om den är otränad eller känslig i sina framben. Annars är det bra att pulsa i snön eller skritta på kalhyggen (när det är barmark). Har du tillgång till ridhus så är cavaletti alltid bra + öppna o sluta. Fota din ponny nu och jämför  sen om ca 2 månader och se om det gett resultat. Det tar nämligen tyvärr lite tid att bygga upp muskler och ibland kan man misströsta och tycka att inget händer.



Idag ska jag ha fest o klä upp mig som ovan, inte ofta det händer... Här var vi på bal på Irland = superkul:) Har varken varit i stallet eller petat på ngn häst idag, bara sett de på avstånd. ganska skönt faktiskt:)









Kommentarer
Postat av: Jonna

Hejhej!

Jag har en unghäst och en skit dålig sadel och jag undrar om en fårskinnpadd skulle hjälpa då? Alltså min sadel är sne, lutar mot höger! Men kan inte köpa en ny sadel än pga hästen kan ändras rygg och hon är bara på prov också!

Men tror du att fårskinnpadd skulle hjälpas??

Uppskattar svar!:D

2011-02-13 @ 11:02:36
URL: http://lalleryd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0