Bom stress

Luna har ju en tendens att dra  mot hindren o hoppa med sänkt rygg. Så Mickis provade att rida på böjt spår över låga hoppbommar. Hon var fortfarande för stark så då skulle hon bara skritta över bommarna. Då upptäckte vi att Luna är rädd för bommar. Hon hoppar "glatt" i galopp med fart, men när hon ska gå över bommar tycker hon att det är jätteläskigt. Jag har provat att bara leda henne över (även att följa efter van ponny), men hon vågar inte. Så ngt har hänt henne som gjort att hon hoppar lite i panik. Så nu får vi backa bandet o försöka få henne trygg med cavaletti. Hon tävlade ju nyligen 120 cm men ska vi kunna hoppa henne i ännu högre klasser så måste hon vara avspänd. Så nu ska vi satsa några veckor på att få henne avslappnad med bomarbete.

Så steg ett är att jag la ut en bom i hennes hage.



Så la jag havre runt omkring.



Och snart var hon helt avslappnad.

När hon vant sig att ha den i hagen och äta hö på bommen så ska jag lägga ut en till bom så att hon måste gå över den. Sen ska jag lägga den i grindhålet. När detta e ok så ska vi börja gå över bommar i olika miljöer utan ryttare och sen med ryttare.

Luna hoppar mkt spänstigt och är en framåt o postiv individ så lär hon sig att bommar är trevligt så har hon alla chanser att bli en superhopphäst. Stammen kan ju inte vara bättre:)

Fortsättning följer.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Duktigt av er att upptäcka det och jobba med problemet istället för att bara ignorera :)

2011-02-20 @ 20:23:44
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Erika

Ska bli kul att förlja hennes utveckling^^,

2011-02-22 @ 08:21:01
URL: http://ettahnia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0