Stel 5-åring

Vera om Madonna i Indien: Det ser väldigt trevligt ut! :)
Jag tänkte fråga en sak
Jag har en valack på 5 år. Kanske 1-2 månader efter att han hade kommit till oss så såg det inte helt ok ut i ett av hans bakben.Han var stel i de ena varvet och ville inte trava, utan bara galoppera och skritta.Vi tog ut en veterinär som såg att något var fel.Han fick då vila och äta medicin i tio dagar.Sen kunde vi börja skritta igen på rakt spår.Nu har det gått två månader och han har varit såå mycket bättre.Men nu säger en del att han börjar se lite konstig ut i bak igen när jag rider honom.
Jag vet inte vad det beror på.När vi tömkör honom så går han hur snällt som helst frammåt utan att tveka men när jag rider så är han hur lat som helst!
När veterinären kom så sa hon att det kunde varit en sträckning eller att han har växtvärk.Hon sa också att han är en sån häst som helst ska galoppera före trava. Så har du någon aning om vad det kan bero på? Och har du något bra tips på hur jag kan mjuka upp honom på bästa sätt så att han inte blir så stel?
Tacksam för svar :D
Mvh Vera o Stanly :)

Svar: Hej Vera. Iom att problemet kommit tillbaka på samma ben trots att du tagit det lugnt etc, så skulle jag åka in o kolla honom ordentligt på en klinik där de har möjlighet att röntga, ev utraljuda. Bättre att få reda på vad som är fel + exakt var det sitter. Jag vill verkligen inte oroa dig, men vi hade en ponny en gång som vi tog ut chiropraktiker som sa att han hade bäckenförskjutning, därför haltade han bak. Vi höll på här hemma o fixade o donade med alla möjliga experter, när vi till slut åkte in till klinik visade det sig att han hade aktiv spatt, och då kommer o går smärtan. Hade varit mkt bättre om vi känt till detta tidgare. Obs, menar absolut inte att din häst har spatt, men jag skulle ändå gå igenom honom ordentligt. Kan ju var ngt i ryggen oxå, med tanke på att han är annorlunda under ryttare. Tycker inte att en femåring borde vara så stel att han inte kan trava, har aldrig varit med om det. Berätta gärna hur det går + lycka till:)


Ture tog det tre vetrinärer för att hitta hans gaffelbandskada, och tiden bara gick med mkt oro o funderingar.

Kommentarer
Postat av: Moa

Vilket bra svar:)



Tycker också att man ska åka till en bra klinik och kolla upp det. Behöver ju inte vara något jätteallvarligt men just eftersom att det kommit tillbaka i samma ben verkar det ju vara något som är lite vajsing.



Jag hade en 16-åring innan som hade fungerat bra över sommaren och bara för att checka av honom innan tävlingarna drog igång på riktigt så bad jag en equiterapeut kika på honom. Hon tyckte att han var spänd i SI-leden och behandlade i två omgångar. Efter ett tag började hästen vägra. Åkte till klinik och då hade allt i hela ryggen runt om SI-leden hamnat fel och blivit spänt:( känslig som han är klarade han inte den förändringen utan hade behövt mer vila om det skulle vara lönt att ändra något.



Det visar ju att allt fixande inte alltid blir bra och att man försr ska ha koll på att hästen är frisk! Bara en liten (som blev lång) parantes;)

2011-08-04 @ 12:28:45
URL: http://Moazalar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0