En bra ryttare fokuserar på hästen:)

Wilma,  Att fatta galopp: hej jag har ett litet problem, jag vet inte hur jag ska fatta galopp. När jag ska galoppera så blir det bara fortare trav. Snälla hjälp behöver det om 2veckor ska rida med en ny grupp och vill inte skämma ut mig helt:( tack på förhand / dålig ryttare

Svar. Hej Wilma, det låter som att du blir stressad just över galoppfattningen + vad andra ska tycka. Jag förstår precis hur du känner det. Men ofta är det bara man själv som bryr sig, alla är så fokuserad på sig sjäva. Så försök att strunta i de andra i gruppen o de på läktaren och fokusera på dig o hästen. Då är du en bra ryttare oavsett på vilken nivå du är:)

Grunden för att fatta galopp är att räta upp sig (föreställ dig nå´n som drar dig uppåt i håret), ta sen innerskänkeln ngt framåt och ytterskänkeln ngt bakåt. Andas  djupt o ta det lugnt, händer det inget när du trycker lite med skänkeln, så gör samma sak igen och peta med spöt på innerbogen.
Det vanligaste felet är att man blir stressad och lättar på tygeln o lutar  sig framåt, då slängtravar hästen garanterat framåt, då det ju är ett kommando om att springa fortare. Du måste berätta för hästen vad den ska göra på ett lugnt o trevligt sätt, hästen behöver inte fart för att fatta galopp utan den behöver förstå vad du vill.
Många (inkl. jag själv) känner
nog igen sig i att man bryr sig alldeles för mkt om vad andra tycker, hrm. Allt går bättre om man försöker utestänga allt annat än sig själv o sin häst:) Lycka till.


I vissa länder tar man inte fram innerskänkeln utan bara bak den yttre skänkeln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0