Svårlastad häst

Anonym om Förvirrad: Va konstigt.....
Men jag tänkte fråga en helt annan fråga :)
Jag har en häst som är svårlastad.
Han var med om en olycka får några år sen.
Det tar en tid innan han går in, men efter ett tag så ger han sig. Men när vi stänger bommen bakom honom så blir han nervös och kan inte stå still.
Har du några bra tips?
Går det att träna bort detta?

Svar: Hästen är ursprungligen ett flyktdjur som betar på stäppen.Att gå in i ett mörkt trångt utrymme är helt emot deras natur. Nu är de ju inte i frihet längre, men jag tänker ofta att det är otroligt att de är så snälla att de gör det mesta som vi ber dem om som tex att åka transport. Enligt min erfarenhet så är det bästa sättet att få en lättlastad häst är att åka ofta. Har man en häst som är orolig så är det väldigt bra att ta med sig en häst till som inte är det. Om man bara har en häst så skulle jag lasta honom varje dag och ge honom mat i transporten och sen lasta ur honom. Så att det blir en positiv upplevelse. Gör du detta så är jag säker på att han kommer att vänja sig. Det har alla mina hästar gjort. Lycka till :)



Fotograf Mikaela Zimdahl

De flesta hästar älskar mest att vara i hagen med sina kompisar, allt annat är för vår skull :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0