Dagens ridpass

Idag red jag Nocke på ridbanan. Började med Kyras ABC, dvs i varje hörn så gjorde jag halt och sen bakdelsvändning. Det är ett jättebra sätt att få hästen på yttertygeln (och på tygeln) + att renodla hjälperna. Det brukar jag alltid köra med unghästar. Man kan göra det i först i skritt, efter några varv skippar man halten. Sen gör man övningen i trav.
Övade sen på galoppfattningar. Red på mittlinjen och fattade först vänster galopp, gjorde halt och sen höger galopp. En kul grej kan vara att försöka hinna med så många galoppfattningar som möjligt. Jag lyckades med 4 stycken (kan lugnt förbättras då ridbanan är 60 meter lång). Ger lyhörda lydiga hästar.



Nocke e mer intresserad av full fart än att vara superlydig på ridbanan.

Kommentarer
Postat av: Josephine

Roligt det lät! Du skriver alltid väldigt intressanta och välskrivna inlägg, även om det bara är två meningar. Det gör det riktigt kul att läsa :) Du får gärna skriva mer om såna här "små-övningar" igen!

2011-04-01 @ 23:58:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0