Ta bort en häst

Detta är ett mycket svårt ämne som jag funderat en del på på sistone. Jag har tagit beslutet at ta bort två hästar. En gång var en fruktansvärd nödslakt då en ponny brutit benet och den andra  var vår B-ponny Smokey. Jag importerade honom själv från Irland då han var 8 år. Han var superjobbig i början. Bara drog med Mickis upp till stallet och gick knappt att styra. Sen blev det mkt lydnadsträning och sen blev han superlydig = en fantasisk ponny.
Ställde upp i alla lägen. Hade verkligen velat spara honom till Rosanna.
Vi tyckte dock att han gick ojämnt bak och tog ut en chiropraktor, han sa att han var sned  i bäckenet. Rätade till det, men jag tyckte fortfarande att han var ojämn. Åkte in till klinik och det visade sig att han hade spatt på bägge bak. Och den var aktiv + att han hade kotledsinflammation bägge fram. Vi pratade med två olika veterinärer och de hade ingen möjlighet att säga när och om han skulle bli bra. Det kändes ganska hopplöst med en ponny som var halt på alla fyra + ingen ljusning inom den närmaste framtiden. Så jag tog på veterinärens inrådan beslutet att ta bort honom = hemskt.



Hade jag ställts inför samma situation idag hade jag nog lånat ut honom som sällskapsponny och kollat upp honom med jämna mellanrum för att se om spatten läkte ihop. Han var lågt försäkrad så det var ingen penningfråga. Annars spelar ju ekonomin in också + att alla hästar blir ju inte friska för att de får vila.
Så det finns inget rätt el lätt svar utan varje situation är unik.

Kommentarer
Postat av: Alma

Hur avlivade ni då?

2010-09-13 @ 16:35:46
Postat av: Addi

Jag önskar att fler djurägare tog sig en funderare på vad de ska göra om djuret blir svårt sjukt eller så gammal så att livet inte längre är värdigt. Ser så många som behåller djuren alldeles för länge. Gnistan i ögonen är redan släckt, djuret har ont men finns kvar bara för matte eller husses skull. För att de "inte vill leka gud". Men det handlar ju om att ta ansvar, att inte låta djuren lida.

Men det är förstås aldrig ett lätt beslut...

2010-09-13 @ 17:24:05
URL: http://addi2.bloggplatsen.se
Postat av: Birgit Jönsson

Men så är det Addi. Jag har sett för mycket av det. Det brukar alltid finnas någon bekant som kan vara med när man tar bort så ma slipper själv. Och då stressar man inte djuret heller om man själv är uppjagad.

2010-09-14 @ 07:56:04
Postat av: Birgit Jönsson

Men så är det Addi. Jag har sett för mycket av det. Det brukar alltid finnas någon bekant som kan vara med när man tar bort så ma slipper själv. Och då stressar man inte djuret heller om man själv är uppjagad.

2010-09-14 @ 07:56:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0