Lösa benbitar - köpa el inte?

Förr blev jag livrädd när jag hörde att hästen jag var intresserad av hade lösa benbitar. La på luren o ringde på nästa annons.
Nu har jag tappat respekten för lösa benbitar. Det är ganska vanligt speciellt på stora hästar. + att förut var man ju ofta lyckligt ovetande eftersom man inte röntgade lika ofta som nu.

Jag har glatt :) köpt hästar med lösa benbitar om de bara suttit på "bra" ställen. Brukar fråga veterinären om han / hon själv skulle köpa hästen om benfragmentet satt just där det sitter. Då brukar man få ett ärligt svar.

Och so far (pepppar peppar) har de hästar jag köpt med lösa benbitar aldrig haft nå´t problem med dessa.



Denna häst hade lösa benbitar i tre ben. I två av benen satt de i haserna o var inget problem enl. jätteduktig veterinär. Men i det tredje benet satt det nära kotleden och hon tyckte att jag borde operera bort det.
Då hoppade jag av affären. = snyft... jag var verkligen kär i honom :(


Kommentarer
Postat av: Denize Wiklander

SV; Tack så jättemycket för kommentaren :) Det är roligt att se att några utomstående börjar hitta min blogg lite mer!

Visst är du Mikaelas mamma?

2010-09-06 @ 16:33:07
URL: http://wroteyourname.blogg.se/
Postat av: Jaana

Har samma erfarenhet som du med lösa benbitar, inget som påverkat och pållen går db fälttävlan. Har aldrig varit halt så benbitar här och där behöver inte betyda att hästen inte går att använda.

2010-09-06 @ 21:15:06
Postat av: Anonym

Dock så är det en snabb och relativt enkel (99% av gångerna dvs!) titthålsoperation som krävs, där hästen bara får lokalbedövning, men självklart så vill man ju inte köpa sig in i eventuella problem!

2010-09-09 @ 01:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0