"Exportröntgen"

Det kom en fråga:

Röntgar ni alla hästar innan köp? :)

För ca 15 år sedan då jag började köpa hästar så röntgade varken jag el de flesta andra sina hästar. Sen har det för varje år blivit mer o mer vanligt.

Det är ju för o nackdelar med att röntga. Inte många hästar är helt felfria + ingen veterinär verkar tycka lika om samma röntgenbilder. Och man kanske hittar ngt som egentligen inte spelar ngn roll, men då vågar man inte köpa hästen (o missar då kanske en superhäst).

Fördelen är ju att man vet om t.ex lösa benbitar etc som kan ställa till problem och kan ev få ner priset.
Så nu för tiden röntgar vi alla hästar oavsett pris.

Tips om du ska köpa en häst som redan är röntgad i t.ex Tyskland är att lämna CDn till en veterinär du har fötroende för innan du bestämmer dig. Jag höll nämligen på att köpa en häst som var Klass 1 röntgad (=inte en anmärkning) av en tysk landslagsveterinär enligt säljaren, men när min veterinär kollade bilderna så var hästen så gravt felaktig i ett höftben så att hon inte trodde att den ens skulle hålla för promenadridning...



Nocke röntgade vi på Irland och så skickade de röntgenbilderna hem till mig och sen lät jag en svensk veterinär kolla dem.


Kommentarer
Postat av: Karoline

Jag gillar verkligen din blogg, så härligt att få ta del av din kunskap.

Sluta aldrig att blogga :)

2010-09-06 @ 10:50:29
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: viveca

Tack, vad snällt. Blev jätteglad :)

2010-09-06 @ 12:15:53
URL: http://ridochres.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0