Bockande häst

Hej Viveca!

Nu tänkte jag fråga dig en fråga som egentligen inte har med inlägget att göra, hoppas det går bra :) Jo det är såhär att jag har nyss köpt ny häst. En 8-åriga valack med jättemycket kapacitet som har gått 125 som unghäst, han är totalt cool och helt trygg med sig själv. Jag hade svaga aningar om när jag köpte honom att han kan bocka lite men inte att det var så mycket som han faktiskt gör det nu. Om det är en kombination med spänningar för att han är på nytt ställe(ca 2 veckor) fast att hela han utstrålar ett stort lugn, eller om han alltid har hållt på såhär och fått bestämt över dom som hade honom innan(och att det bla var därför dom sålde honom). Han vill gärna bestämma, blir inte upprörd eller arg när man säger till honom utan han vill alltid väldigt mycket. Han gör det mest vid galoppfattningar, alltså han backar mot skänkeln, man säger till och han sparkar mot eller så bockar han. Sadlen ligger bra på honom, hon jag står hos har stor erfarenhet på sadlar och den ligger bra, han ömmar ingenting i ryggen. Jag åkte av för 3e gången rejält häromdagen men vill bara upp igen och kämpa med att få honom att sluta, igår red en annan tjej åt mig för att han behöver gå då han har mycket energi. Även hon åkte i backen. Man blir inte rädd bara jäkligt besviken och förbannad på honom. Hoppas du har fått en skaplig bild av mitt problem. Undrar nu om du har erfarenhet av liknande problem och i så fall har du några tips till mig?

Kram Alexandra

Svar: Hej Alexandra, Vad jobbigt när du har fått en ny fin häst och bara vill vara ute och ha roligt. Om det hänt mig så skulle jag försökt forska i hur han varit tidigare. Om han haft erfarna ryttare och hur det gått på tävling. Kommer det fram att han haft duktiga ryttare som också haft problem med att han slängde av så skulle jag överväga att reklamera hästen. Men har han varit ok med andra så kan han ju ev testa dig. Då skulle jag åka till ngn duktig tränare och be honom / henne rida hästen och själv se om det är ett ryttarfel eller om det är risk att hästen fortsätter att slänga av oavsett ryttare.
Om du får reda på att hästen betett sig så här tidigare + att din tränare inte heller rår på honom så borde förra ägaren ha upplyst dig om detta och du borde kunna lämna tillbaka honom (med tanke på att du haft honom så kort tid). Det är inte värt att skada sig, det finns så många hästar som inte slänger av en.
Lycka till :) jag vill jättegärna höra hur det går.
Kram Viveca

Kommentarer
Postat av: oliviawestern.blogg.se

Fin blogg, gå gärna in på min:



oliviawestern.blogg.se

2010-09-19 @ 18:06:57
URL: http://oliviawestern.blogg.se/
Postat av: Liza

Vad kul att du svarar på "läsarfrågor" tycker jag!

2010-09-19 @ 18:38:08
Postat av: Amanda

Det där låter exakt som min häst uppförde sig! Alla likheter finns. Det enda som fungerade var helt enkelt att aldrig tillåta det att hända utan så fort jag kände att det var påväg svängde jag runt han på en liten volt och gick på han lätt med pisken. Till sist förstod han vem som bestämde och nu har han inte bockat på minst en månad! Så ett tips till dig Alexandra är helt enkelt att visa vem som bestämmer och inte tillåta hästen att bocka :)

2010-09-19 @ 21:28:05
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Gud vad glad jag blir över svaren! :) Viveca du får hemskt gärna maila mig om tipsen du fått, [email protected]. Nu har han skött sig jättebra några dagar så jag hoppas att det håller i sig. :) kram!

2010-09-20 @ 22:17:06
URL: http://purpleshoee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0