Läs mer

Vi var på kurs hos Sylve Söderstrand (vår nya förbundskapten i hoppning) i februari. Det var supernttigt. vad jag tänker mest på är faktiskt vad han sa om teori. Han tyckte att vi läste aldeles för lite. Vi tränar dressyr och hoppning, tävlar en massa men läser knappt ngn teori.
Det är ju många kloka ryttare som skrivit en massa. För några år sedan var Sally swift, Ett med hästen. en av mina favoriter.

Sally Swift har skrivit 2 böcker om centrerad ridning som har översatts till 15 språk och sålts i mer än 860 000 upplagor.
Swift hade själv skolios och hon arbetade mycket med hur man med hjälp av tanken kan kontrollera kroppen. Detta förde hon sedan in i ridningen. Och kan jag inte kontrollera min egen kropp, hur ska jag då kunna kontrollera 600 kg häst?

En annan av mina favoriter var Kyra Kyrklund, Dressyr med Kyra som har uppdaterats 4 ggr, den läste jag fram och tillbaka. Mkt kloka tankar kring grund - och dressyrträning. Passar lika bra hopp- som dressyrrryttare. Och blir inte omodern, ska nog plocka fram en igen.

Dressyr med Kyra : rid med system, logik och konsekvens


Men de sista åren har jag faktiskt inte hittat några riktigt bra böcker. men det finns säkert. har du ngt tips?

Kommentarer
Postat av: Nina

En klassiker är ju Ridlära (Bo Tiblin)! :)

2010-11-14 @ 10:46:35
Postat av: Anonym

Hej! Följer din blogg dagligen och den är super!:)

Har en fråga, om man ska raka hela hästen inklusive huvudet. Vad ska man tänka på när man rakar huvudet?

2010-11-14 @ 13:12:57
Postat av: Ullis

Balans till häst av Susanne von Dietze. Det är en utmärkt bok.

2010-11-15 @ 07:33:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0