Broddar

Ulrika om Med livet som insats: Hur gör ni med brodd? Har ni brodd i alla fyra dygnet runt eller broddar ni varje gång ni ska rida? Och hur isf, 4 eller 2, olika höga osv? Har hört massa olika om vad som är bäst för benen, har nämligen en ponny som har väldigt känsliga framben så är nyfiken hur andra gör!

Superbra blogg!

Svar. Tack:) Tycker  oxå att det är svårt. Diskuterade det med min hovslagare idag. Jag tycker att det beror på väder, box och hagar. Rider man på torrt hårt underlag så får de ju fel benställning om de har 2 broddar, men de glider inte och rullar över lätt om de har 4. Pest el kolera? Är det ngt sånär djupt underlag i boxen, hagen och ute så borde det vara bäst med 2 om hästen har känsliga framben. Jag tänker variera beroende på hur underlaget är.
Så jag tänker ha 4 broddhål men variera med 2 eller 4 broddar beroende på ridningen och underlaget.
Håller ni med?

Man får nog engagera sig lite extra och plocka ut brodden då det inte är halt. Det är jobbigt, men jag tänker skaffa en "pallbock" som man kan köpa på Biltema, så slipper man få ryggskott:)
Kostar bara 70:-, sen kan man tydligen sätta på lite gummi överst så blir det mjukare för hoven.


Kommentarer
Postat av: Maria o Pearl - Inte riktigt som dom andra barnen

jag vågar inte låta min häst ha broddar i hagen, för hon skadar lätt sig själv (och andra)!

Hur gör ni med det? :)

2010-11-30 @ 20:26:40
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: Leonita Demiri

Såna har vi massor hemma eftersom jag gör sånt ;) Är nämligen svetsare :D och ang stövlarna.. jag ahr själv ett par sånna(elr alla i famlijen har de) och GUUUUUD jag vill sova med dem..så underbart sköna och varma är de,fryser inte en sekund..kan vara barfota i dem och man kokar!!! <3 SÅ DU KOMMER INTE ÅNGRA KÖPET VILL JAG LOVA OCH DE ÄR VÄRDA SITT PRIS! :)

2010-12-01 @ 23:38:34
URL: http://teamdemiri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0