Hästtandläkare - vem ska jag anlita?

Detta med hästens tänder är inte helt lätt. När jag började med hästar så raspade man tänderna en ggr per år och that was it:) Sen kunde man nöjd o belåten koppla av o veta att ens häst hade en lycklig mun:). För några år sedan dök dock  "riktiga" tandläkare upp och plötsligt var alla hästars munnar mer el mindre katastrof. Fungerade inte hästen på ngt vis, så var det munnen som felade. Så självklart tog man alla hästar till tandläkaren. Jag märkte ingen skillnad på dem ridmässigt men man hoppades att de mådde bättre. Sen kom alla skriverier om sk hästtandläkare som fullständigt förstörde hästens mun, genom att använda effektiva slipmaskiner (istället för den sega raspen) o jämnade till allt möjligt som inte borde vara snygggt o jämnt i en hästmun.... Ve o fasa tänk om jag förstört min stackars häst ätfunktioner i all välmening!?
Så nu vet jag faktiskt varken ut el in. Ská jag återgå till raspning 1 gång per år eller...
Att ha häst är inte lätt, det känns som man måste vara både veterinär, hovslagare, equiterapeut , sadelmakare och tandläkare.... för att kunna ifrågasaätta och utvärdera hur bra dessa experter verkligen är = jobbigt!



Tessa hade mkt problem med sina tänder enl. tandläkaren, han trodde att hon skulle bli en helt annan häst, typ superpigg (hon har alltid varit mkt lugn), efter besöket var hon exakt likadan.....


Är det ngn som känner igen sig?

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag raspar en gång per år och ifall jag tar ut veterinären mellan den tiden så ber jag honom att kolla så att allt står rätt till bland tänderna :)

2010-12-30 @ 22:06:21
URL: http://Swarsis.wordpress.com
Postat av: Birgitta

Jag tar ut en jättebra vet som inte raspar i onödan. Han är expert på tänder och ryggar och känner även igenom hela hästen för att leta spänningar. Behövs det raspas gör han det, behövs det inte låter han bli. Känns mycket bra för mig som hästägare.



Det är ju inte klokt hur lurad man kan bli av diverse 'experter' allt till bekostnad av hästen! :(

2010-12-31 @ 09:55:53
Postat av: Fanny

Min veterinär tipsade om att man inte skulle fixa tänderna för ofta, om det gick helst inte alls. Detta förkortade tydligen hästens liv. Byta bett ofta var hans tips.

2010-12-31 @ 17:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0