Vad jag verkligen behöver förbättra

Jag har ofta valt att köpa ganska pigga, nästan heta hästar. Och ibland funderar jag på att det kanske inte är rätt för mig.
Har insett att detta har gjort att jag är mkt dålig på att ge eftergift. För jag måste hålla hästarna ganska mkt före hindret och är då inte snabb nog att ge eftergift utan blir hängande i munnen vilket varken är trevligt för hästen el gör att han kan hoppa ordentligt.

Lagom eftergift är ju när hästen kan sträcka ut halsen så mycket den behöver men ändå ha stöd i bettet.
Tips till mig själv är att ev fundera på att ha en lugnare häst el träna mkt på låga hinder + mkt balansövningar.

Har du samma problem?


Kommentarer
Postat av: Maria & Pearl på äventyr-BLOPPIS PÅ BLOGGEN

japp! Min häst är jätte stark så det är svårt att ge ordentligt med eftergift!

2010-08-22 @ 21:44:34
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: ylvaa

hade samma problem med en utav mina och de smittade snabbt av sig till dom andra . men nu har jag tranat att rida med lite for korta tyglar så man måsta ha handen lågt fram och då de viset så följde den med fram mkt enklare över hinder .. så n äre nemas problemas :)

2010-08-22 @ 22:01:20
URL: http://ylvafalkestrom.blogg.se/
Postat av: Cissi

Älskar redan din blogg :)

2010-08-22 @ 23:05:41
Postat av: Idah Claesson

Hej! Först vill jag bara säga att jag läser och gillar verkligen din dotters blogg, och har nu börjat läsa din också! Jag undrar om du har några tips till mig? Det är så, att jag har ett halvblod på 7 år, en valack. Jag tror, och har även fått höra från andra, att han antagligen har varit en "problemhäst" och därav fått mycket stryk i Holland. Jag vill börja tävla med honom i hoppning och han är egentligen mest dressyrriden. Hoppa kan han, problemet är bara att han får för sig saker. Tex att han inte ska hoppa, kastar sig i så enkla saker som att göra en volt. Dock gör han bara detta på vissa ställen! Får han inte som han vill blir han sur och bockar, hoppar, studsar, reser sig osv.. Har du några tips på hur jag ska agera i dessa lägen? Känns just nu lite som ett hopplöst fall och att vi aldrig kommer komma runt en bana ens på 50 cm. Mvh Idah.

2010-08-23 @ 11:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0