Tro på din magkänsla

Jag har haft många hästar genom åren och därför tyvärr en del skador. Vad jag har kommit fram till är att den som rider hästen dagligen är den som direkt känner om ngt är fel.
Är hästen plötsligt ovillig att slappna av då man joggar av den i låg form i ngt varv så har den oftast ont. Ibland kan den ju vara halt på bägge fram så att man inte märker att den haltar.
Känns hästen annorlunda eller beter sig annorlunda (ex börjar stanna på hinder) så är det lika bra att kolla upp den. Välj en veterinär som lyssnar på dig, inte bara kör sitt vanliga standardrace.

Jag hade en häst som normalt aldrig stannade, men i ett ridhus med lite hårdare underlag sög hon inte lika mkt mot hinder som vanligt. Nästa vecka i ett annnat ridhus med mjukare botten hoppade hon som vanligt. jag åkte dock in til klinik för säkerhets  skull o det visade sig att hon hade hovledsinflammation bägge fram.

Så lyssna på dig själv o din häst, det är du som känner hästen bäst.

Klöver från Irland stannade aldrig på ett hinder under de 3 år jag hade henne,
vilken fantastisk häst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0