För och nackdelar med eget stall

Ja, de flesta som har häst och inte har eget stall ser nog bara de positiva sidorna

 

  • kunna ha mer koll på hästarna (speciellt om man har kontoret på gården som jag har)
  • kan bestämma själv om hagar och skötsel
  • kunna göra ngt vettigt då man väntar på veterinär o hovslagare
  • inga skyltar om vad man inte får göra, måste göra etc. Många stallmänniskor tycks gilla skyltar
  • bara ”snälla” saker står på anslagstavlan (en regel vi har att man aldrig får skriva något negativt på tavlan) har ngn glömt ngt eller satt på fel täcke så tar man det direkt med personen i fråga.
  • Att se hästarna galoppera runt o busa i hagen
  • Mysigt att ha hästarna så nära
  • spar tid då man inte behöver resa iväg för att rida

 

Men vi som har eget vet att det är säkert lika mycket tid som går åt till stallet och gården som till ridning, samt att det kostar mycket mer än vad man tror att renovera och förbättra och underhålla.

  • Jaga hästar som rymmer (behöver inte vara dina egna)
  • Laga elstängslet, byta ut stolpar, kolla elen,
  • Sladda volten, köpa mer/bättre underlag
  • Snöröjning på vintern
  • Flytta hösilagebalar
  • Allt som går sönder, håller just nu på att byta ut alla järnlister i stallet, inte lätt.
  • Tömma gödselkärran, ett hel...te på vintern då skiten frysit fast, eller när kärran välter i en hal backe.
  • Köpa in foder, strö etc

Ja, det var några för- och nackdelar. Just nu överväger fördelarna, men när jag blir äldre så ska jag ha min /mina hästar uppstallade i något trevligt stall och bara komma dit och rida och sköta om hästarna och inte allt runt omkring.



Så här ser mitt stall ut.

PS. Just nu har jag världens bästa inackorderingar = Monica, Pernilla och Liza. De är glada, pålitliga och gulliga, så det är alltid lika kul att se när de är här och rider och pysslar om sina hästar.


Kommentarer
Postat av: Anonym

En riktig gödselplatta med stödmurar är inte billig men underlättar. Skall ligga i omedelbar anslutning till stallet, helst med utgång direkt till plattan. Sen kan den lantbrukare man har avtal hämta med när det passar. Hästgödsel är inte fel att plöja ner när man plöjer upp beteshagar.

2010-08-24 @ 10:48:00
Postat av: Em

Hur många boxar har ni i erat stall??

2010-08-24 @ 15:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0