Det kom en fråga

Hej! Först vill jag bara säga att jag läser och gillar verkligen din dotters blogg, och har nu börjat läsa din också! Jag undrar om du har några tips till mig? Det är så, att jag har ett halvblod på 7 år, en valack. Jag tror, och har även fått höra från andra, att han antagligen har varit en "problemhäst" och därav fått mycket stryk i Holland. Jag vill börja tävla med honom i hoppning och han är egentligen mest dressyrriden. Hoppa kan han, problemet är bara att han får för sig saker. Tex att han inte ska hoppa, kastar sig i så enkla saker som att göra en volt. Dock gör han bara detta på vissa ställen! Får han inte som han vill blir han sur och bockar, hoppar, studsar, reser sig osv.. Har du några tips på hur jag ska agera i dessa lägen? Känns just nu lite som ett hopplöst fall och att vi aldrig kommer komma runt en bana ens på 50 cm. Mvh Idah.

Tack :) De första hästarna jag köpte var sk problemhästar. Och det tog tid och mycket tålamod att få ordning på dem.
Det är inte omöjligt att de pressat honom för hårt och att han därför får lite panik. Vet inte om han gör på detta sätt då du är med på hoppträningar,  just på gemesamma hoppträningar är det risk att både ryttare och hästar blir stressade då man ju så gärna vill att allt ska gå bra.
Jag skulle köra "utnötningsmetoden". Dvs träna själv varje dag på pyttehinder, till att börja med bara bommar. Även när du tränar dressyr el ska rida ut så kan du trava el skutta över ngn bom. Sen kan du successivt utöka svårigheterna. Blir han stressad är det bara att backa ett steg. Sen när han är trygg med dig och kan hoppa runt en låg bana, skulle jag var med på hopplektioner för unghästar med en tränare som tar det lugnt.
Lycka till, berätta gärna hur det går.



Terränghinder kan oxå vara bra att träna på för hästar som blir spända vid hoppning av bommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0